Onderstaande boeken heb ik in 2012 gecorrigeerd, persklaar gemaakt (tekstredactie)
of vormgegeven (boekomslag / binnenwerk)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
Umberto Eco – De naam van de roos
(Prometheus)
Het is de laatste week van november 1327 in een welvarende abdij in het noorden van Italië. Broeder William van Baskerville, een franciscaner monnik uit Engeland, komt als speciaal gezant van de keizer met een discrete opdracht naar Italië. Hij moet een ontmoeting organiseren tussen de van ketterij verdachte franciscanen en afgevaardigden van de paus. Al spoedig ontwikkelt zijn verblijf in de abdij zich echter tot een tijd vol apocalyptische verschrikkingen: er worden zeven geheimzinnige misdaden gepleegd, die de muren van de labyrintvormige bibliotheek met bloed besmeuren. Angstige geruchten gonzen door de abdij; niet alleen de abt heeft iets te verbergen, overal worden sporen uitgewist. William, een voormalig inquisiteur, wordt door de onderzoekskoorts bevangen. Terwijl hij aanwijzingen verzamelt en in geheimtaal geschreven manuscripten ontcijfert, dringt hij steeds dieper door tot de geheimen van de abdij.
Wie één oog dichtknijpt en in De naam van de roos kijkt als in een ver verwijderde spiegel, zal gemakkelijk de monnikskappen en kardinaalsmijters uit de middeleeuwse dagen kunnen verwarren met de moderne tekens van macht. Umberto Eco (1932) is een van de grootste schrijvers en denkers van deze tijd. Zijn meest recente roman, De begraafplaats van Praag, was net als al zijn eerdere boeken een overweldigend succes. Eco werd beroemd met zijn wereldwijde bestseller De naam van de roos; de roman vormde het begin van een subliem schrijverschap.
Nu, drie decennia later, vond Eco het tijd om zijn meesterwerk weer eens op te slaan en te voorzien van de nodige aanvullingen en uitbreidingen. Dit maakt De naam van de roos nog virtuozer, en vooral meer dan compleet en nog altijd actueel in tijden waarin macht met elk leven verweven is.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Willem Thies – Twee vogels één kogel
(Podium)
In de glasheldere gedichten in Twee vogels één kogel zet Willem Thies de rumoerige wereld telkens even stil. Kinderen lichten het deksel van een verboden vat om naar binnen te gluren, een argeloze vrouw op de markt krijgt een indringende blik, en het fossiel van een babymammoet wordt gevonden, met melk nog in de maag.
Hoe houdt de moderne mens zich in de grote stad staande, te midden van massavermaak, jachtig verkeer, het wereldwijde web? Een enkeling leidt een lezend leven, zijn hoofd verscholen tussen twee kaften. Anderen zijn bedwelmd door een scherm of schuimen kroegen af, op zoek naar roes en exces. Daarbij wordt de mens, in grotere mate dan hem lief is, gedicteerd door rituelen en routine – of juist door het verlangen deze te doorbreken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Simon Garfield – Precies mijn type
(Podium)
We zien dagelijks vele soorten lettertypen: op straatnaamborden, gebouwen, boeken en verpakkingen. Maar hoe zijn deze ontstaan en waarom zijn er zoveel van? Simon Garfield belicht de rijke geschiedenis en de subtiele verschillen in gevoelswaarde tussen de lettertypen, vanaf Gutenberg tot de meest gewaagde digitale fonts. Hij ontrafelt vele typografische raadsels: hoe komt het dat Helvetica de wereld heeft veroverd en waarom wordt op vrijwel alle slechte filmposters de Trajan gebruikt? Ook doet hij uit de doeken waarom de ‘T’ in het logo van de Beatles doorloopt tot onder de basislijn en hoe het Gotham-font Barack Obama het Witte Huis in heeft geholpen. Wie dit boek heeft gelezen zal nooit meer op dezelfde manier naar de wereld om zich heen kijken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hannah Alexander – Bezeten belager
(Barnabas) (serie Hideaway) [boekomslag]
Zangeres Grace Brennan krijgt na een optreden met haar band Star Notes een beangstigend cadeau: een muziekdoosje met een lied waaraan ze nare herinneringen heeft. Het bijgevoegde kaartje maakt Grace duidelijk dat iemand een oude leugen van haar niet vergeten is en op wraak zint. Vanaf dat moment blijven er mysterieuze pakketjes voor Grace binnenkomen.
Op een dag wordt tot ieders ontzetting het levenloze lichaam van de manager van Star Notes gevonden. Uit onderzoek blijkt dat er waarschijnlijk sprake is van moord. Grace begint zich grote zorgen te maken. Houden de dreigcadeaus en de moord verband met elkaar? En als dat het geval is, hoever wil haar belager gaan om zijn doel te bereiken?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kathy Herman – Een weg terug
(Jongbloed) [boekomslag]
Zoë Bruoussard leidt een ideaal leventje. Ze is gelukkig getrouwd met Pierce, runt met hem een goedlopend restaurant en voelt zich helemaal thuis in het gezellige stadje Les Barbes.
Maar niemand weet dat haar leven gebaseerd is op leugens. Zoë draagt een groot geheim met zich mee, dat het einde van haar bedrijfje en haar huwelijk kan betekenen. Ze is dan ook de wanhoop nabij wanneer ze een reeks bedreigende, anonieme briefjes krijgt. Haar duistere verleden dreigt haar nieuwe leven te verwoesten.
Algauw merkt Zoë dat ze haar leven niet meer zeker is. Ze komt voor een moeilijke beslissing te staan. Moet ze tegenover haar familie en vrienden de schijn blijven ophouden, of hun de vreselijke waarheid vertellen? Maar wat blijft er over van haar gelukkig leven als ze besluit eerlijk te zijn?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hjorth Rosenfeldt – De discipel
(Cargo)
Vijftien jaar nadat seriemoordenaar Edward Hinde door toedoen van psycholoog Sebastian Bergman achter de tralies belandde, worden in de omgeving van Stockholm de lichamen van enkele vrouwen gevonden. Ze zijn vermoord op een gewelddadige wijze, die tot in detail overeenkomt met de werkwijze van Hinde, maar hij zit nog steeds in de gevangenis. Sebastian Bergman grijpt de gelegenheid om bij het onderzoek te worden betrokken met beide handen aan. Zijn kennis van de oude zaak is voor het politieteam meer dan bruikbaar, en het onderzoek biedt hem bovendien de mogelijkheid om bij zijn dochter in de buurt te zijn. Al snel blijken de moorden inderdaad met elkaar te maken te hebben – en met Bergman zelf, op een manier die hij zich nooit had kunnen voorstellen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marten Toonder – Een mooie handel
(De Bezige Bij)
Naast de 177 Bommelverhalen die Marten Toonder voor de krant schreef, maakte zijn Toonder Studio’s een aantal Bommel- en Tom Poes-avonturen in opdracht. Een selectie van deze verhalen is nu gebundeld in deze luxe uitgave.
U vindt hierin onder meer een strip die Toonder maakte voor de Scheepvaart Vereniging Noord (‘De Ruitenjassenvracht’), een verhaal over een ‘mooie handel’ geruite Bommel-jassen die naar Oceanië verstuurd moet worden, en waarin en passant wordt uiteengezet hoe de scheepstransportsector in elkaar steekt. Verder het verhaal ‘De wiekschieters’, dat in opdracht van Kindervoedingsspecialist Alete ontstond, en enkele verhalen voor een grote geneesmiddelenfabrikant. Tevens zijn een zevental kleine strips uit 1945 en 1946, ter promotie van het weekblad Ons Vrije Nederland, in deze bundel opgenomen. Deze werden nooit eerder in boekvorm gereproduceerd.
In een informatief woord vooraf doet Dick Matena een boekje open over het reilen en zeilen op de Toonder Studio’s.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Leonard Ornstein – De jonge Fortuyn
(De Bezige Bij)
Hoe het leven van Nederlands meest excentrieke en uitgesproken politicus eindigde, weten we. Hij werd op 6 mei 2002 vermoord. De man die bewondering, afschuw en verwarring wekte, werd op die dag in één klap een politiek martelaar. In De jonge Fortuyn gaat Leonard Ornstein terug naar de wortels van Pim Fortuyn, naar het lawaaiige gezin met zes kinderen waarin de kleine Pim opgroeide. Ornstein vertelt het verhaal van Fortuyns jeugd in Velsen, van zijn geboorte in 1948 tot het einde van zijn studententijd in 1972. Hij laat zien dat Pim Fortuyn in zijn leven vele gedaanteverwisselingen heeft ondergaan: van een roomskatholieke scholier in drie-delig pak op het Haarlemse Mendelcollege tot een dandyachtige student die flirtte met het links-radicale, marxistische gedachtegoed. In het roerige jaar 1968 werd hij twintig. Hij worstelde toen al geruime tijd met zijn seksuele geaardheid, een paar jaar later zou hij uit de kast komen. Vanaf dat moment manifesteert hij zich trots als zelfbewuste homoseksueel.
De jonge Fortuyn bevat vele ingrediënten die de kiem legden voor de latere politicus Pim Fortuyn, de man die theater en humor bracht in de politiek en hevige emoties in de samenleving losmaakte.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marie Kessels – Het lichtatelier
(De Bezige Bij)
Na de dood van haar geliefde richt Ilse in de beslotenheid van haar kleine huis een atelier in waar zij papier gaat scheppen. Ze noemt het haar rouwarbeid.
Op het veldje de Zoete, verscholen in het bos aan de rand van een klein meer, plukt ze massa s brandnetels en verzamelt ze bladeren. En zoals het papier uit de brij van gekookte en gestampte bladeren en lompen oprijst, zo ontstaat het beeld van haar geliefde uit de stroom van herinneringen die door de handeling van het scheppen op gang wordt gebracht.
Kessels minutieuze en sensuele stijl rekent in tamelijk harde bewoordingen af met de tegenstrijdigheid en complexiteit van gevoelens en gedachten. Meer nog dan enige eerdere roman van Kessels heeft Het lichtatelier de concentratie, het ritme en de zeggingskracht van poëzie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Miroslav Penkov – Ten oosten van het westen
(De Bezige Bij)
Een jongen probeert via eBay het lichaam van Lenin voor zijn communistische grootvader te bemachtigen. Een mislukt wonderkind steelt een gouden crucifix uit een orthodoxe kerk. Een jongeman ontmoet zijn nichtje, de liefde van zijn leven, eens in de vijf jaar in de rivier die zijn geboortedorp in oost en west verdeelt. In de verhalen in Ten oosten van het westen schrijft Miroslav Penkov over de tumultueuze politieke en religieuze geschiedenis van zijn geboorteland Bulgarije. Zijn personages rouwen om een vervlogen verleden en verlangen naar een toekomst die nooit zal komen. Penkovs verhalen zijn, ondanks de gewichtige thema s, lichtvoetig en ontroerend. Ten oosten van het westen is de indrukwekkende aankondiging van een groot literair talent.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dana Linssen – Filmfanfare
(Oog & Blik)
Een en vijftig striptekenaars kozen een klassieker uit de Nederlandse filmcanon, vanaf Een Carmen van het Noorden uit
1919 tot New Kids: Turbo! uit 2010. Alle klassiekers komen
aan bod. De striptekenaars, jonge talenten en gelauwerde
veteranen, kregen niet meer dan één pagina om de film te
verbeelden. Filmcriticus en filosoof Dana Linssen (NRC
Handelsblad en Filmkrant) leidt ons aan de hand van de
vijftig strips door de geschiedenis van de Nederlandse
film. Filmfanfare is de staalkaart van de Nederlandse film
én van de Nederlandse strip.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jeanette Øbro & Ole Tornbjerg – Het gezicht van de duivel
(Prometheus)
Hij is een heel gewone man. Denk je. Maar als je een glimp opvangt van zijn ware gezicht, kost het je je leven. Het verkoolde lichaam van een vrouw wordt gevonden in een uitgebrande auto in Kopenhagen. Tot ieders ontsteltenis blijkt de vrouw levend te zijn verbrand. Psychologe en profiler Katrine Wraa en haar partner, Jens Høgh, worden op de zaak gezet. Tijdens hun onderzoek komen zij terecht in een wereld van prostituees, bikers en gangsters, mensen die er alles aan doen om hun verleden te verhullen. Het gezicht van de duivel is een verhaal over familietrauma’s, onderdrukking, schaamte en bedrog. Ook Katrine Wraa’s privéleven staat onder druk: alles waarin zij gelooft en alles wat zij is – als psycholoog en als mens – lijkt voorgoed te zijn veranderd. Het gezicht van de duivel is het tweede deel in de thrillerserie met Katrine Wraa in de hoofdrol. Het eerste deel, Schreeuw onder water, stond maanden achtereen in de internationale bestsellerlijsten.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Luca Caioli – Ronaldo
(Thomas Rap)
In 2009 liet Ronaldo zijn benen verzekeren voor honderd miljoen euro. En niet zonder reden. De voetballer groeide op in een arm gezin op het eiland Madeira. Hij ging zo min mogelijk naar school: liever speelde hij van s morgens vroeg tot s avonds laat voetbal op straat. Zijn peetvader zag zijn talent en nam hem mee naar een heuse voetbalclub. Op twaalfjarige leeftijd vloog de sterspeler in de dop naar de Portugese hoofdstad om een voetbalopleiding te gaan volgen bij Sporting Lissabon. Er volgde een zware tijd voor het jonge talent, maar hij bereikte zijn doel. Hij werd een prof.
Na een korte, succesvolle periode bij Sporting vertrok Ronaldo naar Manchester United. In 2003 maakte hij zijn debuut in het Portugese nationale elftal, en in 2009 tekende Ronaldo bij Real Madrid. De transfersom bedroeg 94 miljoen euro, het hoogste bedrag ooit in het betaald voetbal. Niet voor niets wordt hij beschouwd als een van de allerbeste spelers ter wereld. Luca Caioli, auteur van de bestseller Messi, beschrijft zijn meeslepende levensverhaal.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Charles Burns – De korf
(Oog & Blik)
In De korf, het vervolg op X, vloeien de realiteit en de wonderlijke droomwereld van Doug steeds meer samen. De korf is een verhaal dat geïnspireerd is op zowel Kuifje als op Alice in Wonderland. Dit alles combineert Burns met David Lynch’ wonderlijke fascinatie voor het ongrijpbare.
De korf voert je mee in een bizarre wereld die ondanks het heldere en lichte kleurgebruik altijd gedrenkt is in een horrorsaus.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Karen Slaughter – Genadeloos
(Cargo)
Inspecteur Will Trent lijkt, gesterkt door zijn liefde voor Sara Linton, eindelijk afscheid te kunnen nemen van zijn verleden. Maar wanneer zijn collega Amanda Wagner hem bewust buiten het onderzoek naar de moord op een jonge studente houdt, beseft hij dat de gebeurtenissen uit zijn jeugd hem nooit met rust zullen laten. Will verricht zijn eigen speurwerk en keert daarvoor terug naar het weeshuis waar hij opgroeide. Daar treft hij onverwacht Amanda aan. De moord op de studente vertoont verrassende gelijkenissen met de eerste zaak die Amanda, destijds een van de eerste politievrouwen binnen het korps, ooit onder haar hoede had. Een zaak die direct verband hield met het geheim rond de geboorte van Will. Zowel Will als Amanda zullen de demonen uit hun verleden moeten verslaan om te voorkomen dat er zich in Atlanta een nog grotere ramp zal voltrekken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Maarten Moll – Wat een goal!
(Thomas Rap)
Maarten Moll duikt met Wat een goal! in de geschiedenis van het moderne voetbal en gaat per gespeelde voetbalminuut na welke spraakmakende, hilarische of tragische gebeurtenis er in exact díe minuut heeft plaatsgevonden. Een kleine greep: de tackle op Cruijff in de eerste minuut van de WK-finale van 1974; het geniale doelpunt van Bergkamp tegen Newcastle (elfde minuut); de onverbiddelijke ‘hand van God’ (eenenvijftigste minuut) en de legendarische strafschop van Panenka (na de extra tijd). In Wat een goal! beschrijft Moll in helder proza de hoogte- en dieptepunten uit de voetbalgeschiedenis en levert daarmee een sprankelende voetbalcanon af.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
John Irving – In een mens
(De Bezige Bij)
In een mens is een meeslepende roman over verlangen, geheimhouding en seksuele identiteit. Een boek over de liefde in al haar verschijningsvormen en een gepassioneerd betoog voor seksuele verscheidenheid. Billy, de biseksuele hoofdpersoon van In een mens, vertelt over zijn tragikomische leven als seksuele verdachte , een term die John Irving voor het eerst gebruikte in zijn onsterfelijke roman De wereld volgens Garp. Dit is John Irvings meest politieke roman sinds De regels van het ciderhuis en Bidden wij voor Owen Meany en een treffend eerbetoon aan Billy s vrienden en minnaars een bonte verzameling personages die de lezer niet licht zal vergeten. In een mens is een intiem en onvergetelijk portret van een eenzame, biseksuele man die zich voorgenomen heeft echt belangrijk te zijn.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stephen Greenblatt – De zwenking
(De Bezige Bij)
De herontdekking van een manuscript uit de oudheid werd de motor achter de renaissance. Rond 1400 werd het enige overgebleven exemplaar van het Romeinse gedicht De natuur van de dingen van Lucretius herontdekt. Een prachtig episch gedicht, meer dan tweeduizend jaar geleden geschreven, dat observaties en ideeën bevat die uiterst subversief waren en hun tijd ver vooruit: dat er geen reden is aan te nemen dat het universum met de hulp van een god functioneert; dat het universum bestaat uit een oneindige hoeveelheid atomen die willekeurig rondwentelen in de ruimte, in een eindeloos proces van creatie en destructie; dat de mens geen centrale plaats inneemt, maar onderdeel vormt van alle dierlijk leven op aarde. Het gedicht bevat de kern van het moderne denken over de wereld.
Stephen Greenblatt laat zien hoe de gedachten van Lucretius een fundamentele verandering in het menselijk denken veroorzaakten die de moderne wereld zoals we die nu kennen mogelijk maakte. Door het ontdekkingsverhaal van het manuscript te verweven met de renaissance, het begin van de modernisering van ons denken te verbinden met de oudheid, brengt Greenblatt op een vernieuwende, spannende en uiterst toegankelijke wijze de geschiedenis tot leven.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bas Heijne – Suez
(De Bezige Bij)
‘Vroeger wist men dat liefde een ziekte was’. Vanuit zijn dekstoel is Zeylmaker, de ‘dichter van het geluk’, getuige van een ontmoeting; een jongen spreekt een meisje aan. Terwijl het schip opstoomt door het kanaal naar Suez doet Zeylmaker nauwgezet verslag van de romance die zich voor zijn ogen afspeelt. Maar wat hij ziet gebeuren roept herinneringen op die zich steeds sterker laten gelden. Langzaam maar zeker krijgt het verleden het heden in zijn greep en ziet hij zich gedwongen tot een bekentenis: het verhaal van zijn eigen liefde. Suez is een roman over zien en gezien worden, heden en verleden, schuld en onschuld en de tegenstelling tussen liefde en passie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Leon Verdonschot – Alles van elkaar
(Thomas Rap)
Drie jeugdvrienden reizen af naar Thailand. Om daar dertig jaar vriendschap te vieren, en om hun jeugdheld te zien optreden. Maar als blijkt dat op de vooravond van vertrek een nieuwsgierige geliefde zich toegang heeft verschaft tot mails die niet voor haar ogen zijn bedoeld, gaat er een doos van Pandora open. Twee van de drie vrienden blijken te zijn verwikkeld in een wedloop waarin ze systematisch de grenzen van hun vriendschap verleggen. En overschrijden. In de tropische hitte en ver weg van huis komen jaren kameraadschap tot een kolkend hoogtepunt. Met Alles van elkaar schreef Leon Verdonschot een rauwe roman over vriendschap, seks en loyaliteit.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alix Ohlin – Help
(Cossee)
Montréal. Grace is een toegewijde psychologe. Haar instinct om te helpen reageert onmiddellijk als ze na een vermoeiende werkdag tijdens een avondlijke skitocht over een ondergesneeuwde man struikelt. De sporen van een zelfmoordpoging zijn evident en als de ambulance haar vraagt om mee te komen, stemt ze in. En ze blijft voor de onbekende zorgen, er ontstaat een ingewikkelde relatie, gevoed door naastenliefde en verleiding.
Mitch, de ex van Grace, is eveneens in een gecompliceerde relatie beland. Hij is het leven met Martine en haar autistische zoon ontvlucht en werkt nu in een klein dorpje bij de Inuit helemaal in het noorden. Ook daar blijven zijn relaties met Grace en Martine hem achtervolgen en lukt het hem als social worker niet echt om anderen te helpen.
Anne is een van Grace’s patiënten. Een onzeker tienermeisje dat verregaande dingen doet om de aandacht van haar rijke ouders te krijgen. Ten slotte vertrekt ze naar New York om daar – zonder hulp van Grace – een acteercarrière te beginnen.
Help volgt de drie hoofdpersonen in omcirkelende bewegingen van Montréal via New York naar Rwanda en Los Angeles. De roman geeft een fascinerend en herkenbaar portret van ontluikende en verloren liefdes en van onze hang naar geborgenheid.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
J.C. Kannemeyer – J.M. Coetzee. Een schrijversleven
(Cossee)
In deze diepgaande biografie volgt J.C. Kannemeyer de wereld en wandel van Nobelprijswinnaar J.M. Coetzee van Zuid-Afrika tot Groot-Brittannië, en van de Verenigde Staten tot Australië. Hij belicht de politieke en sociale achter gronden van Coetzees oeuvre net zo uitvoerig als diens persoonlijke geschiedenis. Omdat de schrijver zijn medewerking verleende, had Kannemeyer toegang tot de meest uiteenlopende bronnen, wat verrassende inzichten in Coetzees werk en werkwijze opleverde. De biografie geeft een beeld van een bewogen leven in een verscheurde eeuw en laat zien hoe John Maxwell Coetzee zich heeft ontwikkeld van docent Engelse letterkunde tot een van de belangrijkste auteurs van onze tijd.
Over de schrijver achter meesterwerken als In ongenade en Wachten op de barbaren is weinig bekend. Deze grondige eerste biografie van Nobelprijswinnaar en letterkundige John Maxwell Coetzee verandert dat.
J.C. Kannemeyers boek bevat veel foto’s uit het archief van de familie Coetzee en een schat aan nooit eerder gepubliceerd materiaal, van Coetzees eerste gedichten tot fragmenten uit zijn masterscriptie, van redevoeringen tot brieven. Zo ontstaat voor de lezer een zo compleet mogelijk beeld van Coetzees werk en geschiedenis, vanaf het moment dat zijn Nederlandse voorouders zich in de zeventiende eeuw in Zuid-Afrika vestigden, tot aan zijn huidige verblijf in Australië.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cyrille Fijnaut – Het Nationale Politiekorps
(Bert Bakker)
Politici, burgemeesters en politiechefs hebben zich jarenlang met hand en tand verzet tegen de vorming van een nationaal politiekorps. Maar gezien de grote problemen bij de aanpak van sociale onveiligheid, zware misdaad en terrorisme, bij de handhaving van de openbare orde, de ordening van het verkeer en de beheersing van crises, en bij het beheer van het politiewezen, voerden zij een verloren strijd. Het huidige kabinet heeft dan ook de knoop doorgehakt en resoluut gekozen vóór een nationaal korps. De grote vraag is natuurlijk of dit korps de problemen beter de baas zal kunnen dan het conglomeraat van korpsen dat wordt opgeheven. Om deze vraag te beantwoorden beproeft Fijnaut in Het nationale politiekorps de blauwdrukken van het beoogde korps op hun staatkundige gehalte en hun operationele waarde. Tevens belicht hij de achtergronden van deze revolutionaire ontwikkeling in de Nederlandse politiegeschiedenis en de hevige conflicten waarmee zij gepaard is gegaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan van der Graaf – Volkskerk in de marge
(Groen) [boekomslag]
Een actuele bezinning
Kan de kerk vandaag nog volkskerk zijn? Alleen al vanwege de krimp van de kerk wordt deze vraag ontkennend beantwoord. De volkskerkgedachte heeft in de loop van de tijd aanleiding gegeven tot scherpe, principiële discussies. Een belangrijke vraag hierin is of het gaat om de kerk van of voor het volk.
In dit boek bespreekt Jan van der Graaf de hoofdlijnen van de discussies. Hij brengt daarin onder andere de visies van prominente theologen als dr. Ph.J. Hoedemaker en prof.dr. A.A. van Ruler ter sprake.
Dit boek maakt duidelijk dat de kerk naar haar wezen een volkskerk is, ook al is zij dat in de marge van de samenleving.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hannah Alexander – Dreigend onheil
(Barnabas) [boekomslag]
Het leven van Willow Traynor wordt ruw verstoord wanneer haar man tijdens zijn werk als agent omkomt en ze zelf gewond raakt bij een auto-ongeluk. Willow vreest dat er opzet in het spel is en vlucht weg uit haar woonplaats. Op het platteland hoopt Willow rust en veiligheid te vinden bij haar broer. Maar dat blijkt valse hoop wanneer ze door een brand al haar bezittingen verliest. Willow begint een zoektocht naar haar belager en zijn drijfveren. Ze krijgt daarbij hulp van de aantrekkelijke dokter Graham Vaughn, een vriend van haar broer. Kan hij nog iets voor Willow betekenen wanneer het gevaar uit een onverwachte hoek blijkt te komen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Monaldi & Sorti – Versluiering
(Cargo)
In het voorjaar van 1647 reist de jonge operazanger Atto Melani van Florence naar Parijs voor een optreden aan het Franse Hof, waar een Italiaanse opera zal worden uitgevoerd. Maar niets gaat zoals het zou moeten en de uitvoering lijkt aan alle kanten te worden tegengewerkt. Langzaam komen Atto en zijn trouwe secretaris op het spoor van een groter plan. Een plan dat tot in de puntjes is voorbereid, dat jarenlang het Franse Hof misleidt en Frankrijk uiteindelijk volkomen zal ontwrichten. De versluiering wordt door het publiek aanschouwd, maar nooit doorzien of begrepen. Uitgegeven ter gelegenheid van de Maand van het Spannende Boek 2011.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Willem Otterspeer – Dorbeck, waar ben je?
(De Bezige Bij)
Alles wat u altijd al wilde weten over De donkere kamer van Damokles maar niet durfde te vragen De donkere kamer van Damokles is zonder twijfel de bekendste roman uit het rijke oeuvre van Willem Frederik Hermans. Als begeleidend boekje schreef Hermans-biograaf Willem Otterspeer een biografisch essay over Hermans inspiratiebronnen, de ontstaansgeschiedenis van de roman en de uiteenlopende reacties die deze klassieker door de jaren heen heeft uitgelokt. Ook probeert hij te achterhalen hoe Hermans als schrijver te werk ging en zoekt hij het antwoord op de nog altijd intrigerende vraag: heeft Dorbeck nu wel of niet bestaan? Een zoektocht die uiteindelijk vooral naar Hermans zelf leidt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Floor de Goede – Dansen op de vulkaan
(Oog & Blik)
Als Flo voor het eerst op reis is zonder zijn vriend Bas, is hij met niets anders bezig dan met de heimwee naar de ander en ziet hij al het moois om hem heen niet. Maar is er na zoveel jaar samen zijn nog wel afstand nodig om elkaar te missen? Dansen op de vulkaan is een semi-autobiografisch verhaal over de pijnlijke, maar herkenbare kanten van de liefde. We weten allemaal dat een lange relatie vele stadia kent; nog nooit eerder bracht iemand al die facetten van de liefde zo mooi in beeld als Floor de Goede. Met een voorwoord van Claudia de Breij.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stefan van Dierendonck – En het regende brood
(Thomas Rap)
Op een ochtend wordt pater Johannes Beckers gesommeerd zich te vervoegen bij de abt van zijn klooster. Op diens bureau treft hij een verhuisdoos aan met daarin de geestelijke nalatenschap van Clemens Driessen, een voormalige leerling die onder schimmige omstandigheden om het leven is gekomen. Beckers trekt zich terug in zijn kloostercel om het leven van de jonge priester op schrift te stellen. Het schrijven biedt de pater aanvankelijk verlossing, maar al snel verliest hij de grip op zijn hoofdpersonage en daarmee ook op zijn eigen geest. Tijdens zijn opleiding worstelde Clemens al met de katholieke leer, en zijn lichaam met een glutenallergie die hem deelname aan het Heilig Avondmaal onmogelijk maakte. Heeft Beckers destijds wel het uiterste gedaan om de jonge leerling-priester bij te staan? Met En het regende brood schreef debutant Stefan van Dierendonck een zinderende roman, waarin hij de grenzen van de katholieke kerk verkent. Een literaire meesterproef en een eerbetoon aan een onbegrijpelijk instituut.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Moebius – Arzak
(Oog & Blik)
Moebius is een van de grootste stripauteurs aller tijden. Postuum laat hij ons een laatste boek na: Arzak. In dit verhaal ontsluiert Moebius de allerlaatste geheimen die hij al sinds het verschijnen van het eerste verhaal over Arzak, begin jaren tachtig, geheim hield. Absoluut onmisbaar voor elke stripliefhebber.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Aline & Robert Crumb – Getekend leven
(Oog & Blik)
Robert Crumb en Alice Kominsky zijn beiden autobiografische striptekenaars. Ook zijn ze al vijfendertig jaar getrouwd. Vanzelfsprekend komt hun relatie vaak terug in hun werk. Ook hebben ze samen albums gemaakt, waarin ze elkaar becommentariëren, bekritiseren en elkaar hun liefde verklaren. Deze liefdevolle strips over hun samen-zijn bundelen ze in dit fraaie boek. Het is een getekend verslag van twee veelbewogen levens en een spannende liefdesrelatie. De Nederlandse vertaling werd verzorgd door Jan Donkers.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cees Fasseur – Een dame van ijzer
(Balans)
Op 28 november 2012 is het vijftig jaar geleden dat koningin Wilhelmina overleed. Haar regeringsperiode omvat een halve eeuw, van 1898 tot 1948. Vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog trad zij als vorstin op de voorgrond. Vanuit Londen was ze voor Radio Oranje de stem van strijdend Nederland en de `moeder van het verzet . Ze toonde zich onverzoenlijk in haar afkeer van Hitler en het nationaalsocialisme. Tegelijk streefde de koningin een staatkundige vernieuwing na, die een einde moest maken aan de strijd tussen de politieke partijen. Naar haar mening stelden die partijen te vaak het eigenbelang boven het landsbelang (een ook nu nog veelgehoorde klacht). Koningin Wilhelmina genoot bij haar ministers een immens prestige door haar ijzeren wil en intellect. Een dame van ijzer staat stil bij Wilhelmina s persoon en leven. Het voegt nieuwe bijzonderheden toe aan Fasseurs tweedelige Wilhelmina-biografie die in 1998 en 2001 verscheen. Ook het oordeel over de koningin wordt opnieuw gewogen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pamela Druckerman – Franse kinderen gooien niet met eten
(Balans)
In dit boek deelt Pamela Druckerman haar ervaringen. Druckerman is een uit New York afkomstige journaliste die nu met haar Britse man in Parijs woont. Als ze zwanger raakt betreedt ze een nieuwe wereld; die van de Franse moeder. Druckerman kijkt als een buitenstaander naar het Franse opvoedsysteem.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rudie Kagie – Bikkel
(Prometheus)
De illustere Surinaamse militair Fred Ormskerk (1923-1980), bijgenaamd Bikkel, woonde na zijn pensionering korte tijd in Nederland. Hij kon niet aarden en wilde terug, vooral nadat Bouterse en zijn kameraden hun sergeantencoup hadden gepleegd. Ik ben een god voor die jongens, zei Ormskerk in een interview. Toen hij opdook in zijn geboorteland, wekte dat argwaan bij het militair gezag. Wat kwam hij precies doen? De oud-adjudant werd opgepakt en in de kazerne zo hardhandig verhoord dat hij het niet overleefde. De officiële lezing was dat Ormskerk op het punt had gestaan om met een huurlingenleger de macht over te nemen. De formele doodsoorzaak was: levenloos aangetroffen in de cel. Zo stapelden de leugens zich op. Achteraf blijkt de moord op Ormskerk een keerpunt in de geschiedenis van de jonge republiek Suriname. Op het brute optreden van militairen tegen opponenten stonden geen sancties. Het geweld escaleerde, met als dieptepunt de Decembermoorden op vijftien prominente Surinamers in 1982.
Ormskerk deed frontervaring op in Nederlands-Indië. Hij voedde zijn kinderen op volgens de regels van militaire discipline. Uiteindelijk zou hij worden doodgeknuppeld door jongens die hij zelf had opgeleid. Deze reconstructie van zijn leven kan worden opgevat als een allegorie over loyaliteit en verraad.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ramsey Nasr – Mi have een droom
(De Bezige Bij)
In dit boek zijn alle gedichten die Ramsey Nasr in functie schreef samengebracht. Als Dichter des Vaderlands ontpopte Ramsey Nasr zich tot een uiterst betrokken poëet: behalve op de dichterspodia liet hij vaak van zich horen op de opiniepagina’s van de krant. Omdat die artikelen een onlosmakelijk onderdeel vormen van zijn dichterschap des vaderlands, staan in deze bundel de opiniërende stukken schouder aan schouder met alle poëzie die hij tijdens zijn vierjarige termijn schreef. We leren de Dichter des Vaderlands erin kennen als een scherp en vurig redenaar, maar ook als schepper van zuivere en intieme liefdeslyriek.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lars Fiske – Herr Merz
(Oog & Blik)
De Duitse kunstenaar Kurt Schwitters maakte geen kunst, maar Merz . Die naam ontleende hij aan een flard van een woord op een snipper krantenpapier. Schwitters’ werk was even chaotisch, willekeurig en vernieuwend als de naam die hij eraan gaf. Collages, poëzie, theater, reclame, tijdschriften hij beperkte zich niet tot één kunstvorm.
Hij flirtte met de dadabeweging en tijdens een reis naar Nederland liet hij zich beïnvloeden door Mondriaan en Theo van Doesburg van De Stijl. Maar als de nazi s aan de macht komen wordt zijn kunst als entartet bestempeld en moet hij, op de vlucht voor de Gestapo, uitwijken naar Noorwegen en later naar Engeland.
In Herr Merz verbeeldt Lars Fiske het levensverhaal van Kurt Schwitters. Fiske laat zowel Schwitters familie als kenners van
zijn werk aan het woord in dit eerbetoon aan de eigenzinnige Herr Merz.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Daan Heerma van Voss – De vergeting
(De Bezige Bij)
Op 16 januari 2012 wordt schrijver Daan Heerma van Voss wakker zonder te weten wie en waar hij is. Pas na enkele uren van paniek keren de eerste flarden herinneringen terug. Intuïtief zoekt hij contact met Daniël, zijn oudste vriend, die direct naar hem toe komt. In de loop van de dag ziet hij familie, bezoekt hij doktoren en treft hij een verloren liefde. Hij wordt machines ingeschoven en van kliniek naar ziekenhuis gestuurd. Telkens wordt hem uitgelegd wat hem mankeert en telkens vergeet hij het weer. Als hij ’s avonds genezen het ziekenhuis verlaat, haast hij zich naar de stad op zoek naar vrienden en herinneringen. De maanden daarna doet hij ontdekkingen over het vergeten en over de aard van de aandoening die hem trof. Daan Heerma van Voss spaart zichzelf noch de mensen uit zijn leven, en in zijn openhartigheid zoekt hij wrede grenzen op. De vergeting is een weergaloze en ontroerende roman waarin de werking van het geheugen op meesterlijke wijze wordt verbonden met vriendschap en liefde.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Li Kunwu & P. Ôtié – China, deel 3
(Oog & Blik)
In het slotdeel van de autobiografische China-trilogie geeft Li Kunwu zijn visie op het moderne China. In het eerste deel kwam Mao’s Culturele Revolutie aan bod, die Li als kind van dichtbij meemaakte. In het tweede deel beschreef hij de periode na de val van Mao.
In dit derde deel zien we hoe China moet leren omgaan met de soms explosief toenemende welvaart en de grillen van de vrije markt. Li ziet zowel de welvaart als de individuele vrijheid groeien maar hij is ook getuige van de corruptie en vervreemding die de genadeloze economische groei met zich meebrengt.
In China – De tijd van het geld toont Li op meesterlijke wijze de complexiteit van het hedendaagse China, verteld vanuit een persoonlijk perspectief.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gijsbert van der Wal – Wijd open ogen
(De Bezige Bij)
Kunst raakt je als je er iets in herkent. Iets wat te maken heeft met je karakter, je afkomst, je seksuele voorkeur, je vrienden, je opleiding, met de kunst die je tot nu toe in je leven hebt gezien en – het zal ook eens niet – met je jeugd. Al die persoonlijke zaken maken dat je je in een kunstwerk op je gemak kunt voelen. Andersom kan je persoonlijke leven plezieriger en rijker worden als je er via de kunst naar kijkt. In Wijd open ogen wordt duidelijk hoe goede kunst je blik op de werkelijkheid kan scherpen en hoe die werkelijkheid je soms weer de kunst in stuurt. Wijd open ogen is een verzameling essays waarin kunstgeschiedenis, kunstkritiek, interviews met kunstenaars en persoonlijke belevenissen van de schrijver voortdurend door elkaar heen lopen. Wie zich laat meevoeren, leert bekende kunstwerken beter kennen en wordt bovendien geattendeerd op onbekende kunst die meer bekendheid verdient.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gerrit Komrij – Halfgod Verzamelaar
(De Bezige Bij)
Gerrit Komrij kon zijn boeken oneindig schikken naar formaat, dikte, onderwerp, titel, kleur en geur. Nooit stelden ze hem teleur. Ze bleven eeuwig zijn begeerte wekken: ‘Als ik een boek zie ben ik verloren. Van kieskeurigheid, van beschaving is geen sprake. Hoe hoger de stapel des te beter.’
Komrij schreef schitterende essays over mooie boeken, lelijke boeken, onvindbare boeken, verzonken boeken, ideale boeken en blunderboeken. Zijn gulzige boekenliefde verkeerde, naarmate de stapels hem meer en meer boven het hoofd groeiden, ook wel eens in haar tegendeel: een grenzeloos verlangen naar de leegte. De witte muur. Hij droomde ervan zijn adembenemende bibliotheek te verkopen en opnieuw te beginnen. Het is er nooit van gekomen. ‘Het zou mijn dood zijn.’
Halfgod Verzamelaar bevat een nawoord van Onno Blom over Komrij’s leesliefde en verzamelwoede, die leidden tot de Bibliotheek van de Sterren, vijftigduizend banden groot, die het Portugese Gebergte van de Sterren, waar Komrij vanuit zijn werkkamer op uitkeek, naar de kroon moest steken.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
J.M. Coetzee. De kinderjaren van Jezus
(Cossee)
Ze zijn over de zee gekomen, de man en de jongen, en in het opvangcentrum hebben ze een nieuwe naam en persoonsgegevens gekregen. De autoriteiten luisteren hoffelijk en met kille barmhartigheid naar hen. Waarom hebben wij het zo moeilijk met mensen die niet netjes in ons schema van deze wereld passen? Met zijn nieuwe roman weet J.M. Coetzee ons weer continu te verrassen. Net als in zijn meesterwerk Wachten op de barbaren schept hij een universum dat ons volledig boeit, raakt en opslokt.
Maar hij kan niet altijd de vader van de jongen spelen, hij moet een moeder voor hem zoeken. Hoewel iedere immigrant in dit land elk spoor van herinnering is kwijtgeraakt, is Simon er heilig van overtuigd dat hij Davids moeder zal herkennen als hij haar tegenkomt. En inderdaad: tijdens een wandeling ziet hij die vrouw en weet haar te overtuigen dat zij de moederrol voor David op zich moet nemen. Ze heeft het al snel door: dit is een slimme, wat dromerige jongen met soms rare ideeën en gedachten over deze wereld, dit is een heel bijzonder kind. Haar kind, nu. Maar op school wantrouwen de autoriteiten de eigenzinnige jongen en willen ze hem naar een strenge kostschool sturen, om te leren en nog eens leren: tellen, schrijven en vooral geen verzonnen onzin vertellen.
Een botsing met de moeder is onvermijdelijk. Zij vraagt Simon hen naar de bergen in het noorden te brengen, de grens over. Een nieuwe vlucht begint.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .