Onderstaande boeken heb ik in 2014 gecorrigeerd, persklaar gemaakt (tekstredactie)
of vormgegeven (boekomslag / binnenwerk)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
A.N. Ryst – De harpij
(Querido)
Een man, lopend langs de snelweg, wordt opgepakt en verklaart dat hij een duivel is. Of eigenlijk: een voormalige administrateur uit de hel. Hij wordt opgesloten in een inrichting, en het is deze ongerijmde patiënt die, met verve en satanische humor, aan een dokter het verhaal vertelt van zijn herkomst, van het paradijs na de zondeval, en daarmee van het ontstaan van de wereld waarin wij leven. Waarom zijn er zulke verregaande verschillen tussen man en vrouw? Waarom hebben mensen scheppingsdrang en bezitten ze een onbewuste haat tegen schoonheid? En wat zijn eigenlijk de bedoelingen van het opperwezen? In De harpij worden de levens gevolgd van een ontaarde visser, een op macht beluste boer, een incestueuze tweeling en een wraakzuchtige priesteres. Maar alles begint met een gevallen engel die, samen met een dwalende dichter, zijn weg zoekt in een nog ongerepte wereld. Door de magisch-realistische verteltrant en de poëtische beeldenrijkdom laat deze verbluffende roman zich lezen als de Europese tegenhanger van Honderd jaar eenzaamheid.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan Guillou – Tussen rood en zwart
(Prometheus)
De Eerste Wereldoorlog is voorbij. De broers Lauritzen zijn zowel economisch als persoonlijk zwaar getroffen. Al Oscars bezittingen in Afrika zijn geconfisqueerd door de zegevierende Engelsen. Sverres geliefde, Albie, sneuvelde in de oorlog en zelf werd hij uit het landgoed gezet dat bijna twintig jaar zijn thuis was. En Lauritz en Ingeborg moesten Bergen verlaten omdat hun zoon Harald als Duitser doodgeslagen dreigde te worden op school. Het hervinden van een beter leven in Berlijn en Saltsjöbaden kost tijd, maar algauw bevinden ze zich in de vrolijke jaren twintig. Duitsland lijkt zich te herstellen en in heel Europa leeft men in de veronderstelling dat het nooit meer oorlog kan worden. Niets wijst nog op het drama dat de familie Lauritzen en de rest van de wereld te wachten staat. Tussen rood en zwart is het derde deel in de serie ‘De grote eeuw’, waarin Jan Guillou op meesterlijke wijze de geschiedenis van de twintigste eeuw vertelt aan de hand van het leven van drie Zweedse broers. Eerder verschenen in deze reeks Bruggenbouwers (2012) en Dandy uit het noorden (2013). Tussen rood en zwart is ook zonder kennis van die eerste twee boeken te lezen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Uwe Timm – De macht van begeerte
(Podium)
Christian Eschenbach heeft alles verloren: zijn IT-bedrijf, zijn Saab, en zijn Berlijnse loft. Zijn vrouw is vertrokken naar Goa en ook zijn minnares heeft hem verlaten. Hij trekt zich terug als vogelwacht op een verlaten zandplaat en overdenkt zijn bestaan, totdat Anna – die zijn leven al eerder op zijn grondvesten deed trillen – hem plotseling komt opzoeken. Haar komst verstoort zijn alledaagse routine, en werpt hem terug in zijn verleden. Zo ontvouwt zich het verhaal van twee stellen die ooit gelukkig waren, maar dat niet voor altijd konden blijven. Uwe Timm neemt in deze intense en beheerst vertelde roman de beproevingen van de liefde onder de loep. De macht van begeerte gaat over de geheimzinnige spelregels van het leven en de kunst van het afscheid nemen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Raymond Williams – Grensland
(Cossee) [boekomslag]
Matthew Price is het platteland van Wales ontvlucht en als geschiedenisdocent in een heel andere wereld terechtgekomen. Als hij na jaren terugkeert naar zijn geboortedorpje Glynmawr om zijn zieke vader te bezoeken, ligt het dal nog steeds in het heuvellandschap van zijn kindertijd.
Maar toch: de geuren, het huis, zijn ouders, de mensen en hun houdingen – na de grote staking van 1926 lijkt niets meer hetzelfde. De onderlinge solidariteit tussen de lokale spoorwerkers, de oude vriendschappen – ze zijn aan het verdwijnen, zegt vader Price die in het seinhuisje werkt.
De boeren moeten hun fruit en groente ‘voor minder’ met gehuurde vrachtauto’s naar de veiling brengen. Het spoor door het dal is een zijspoor geworden, er is bijna geen werk meer voor seinwachters. Familierelaties vallen uiteen, vrienden worden concurrenten. Morgan Rosser begint een jamfabriek, zijn oude maatjes van de spoorwegen mogen bij hem aan het werk: fruit inkoken. Iedereen worstelt op zijn eigen manier met de veranderingen.
Deze ‘vooruitgang’ is niet voor ons gemaakt, zegt de oude Price, en voor het eerst voelt Matthew dat met zijn vader een hele wereld zal verdwijnen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jowi Schmitz – Te vroeg geboren
(Cossee) [boekomslag]
Te vroeg geboren is een verslag van de geboorte en de ontwikkeling van een veel te vroeg geboren kind. Een persoonlijk verhaal op het scherp van de snede over de dunne lijn tussen leven en dood.
Milo had vijfentwintig procent kans om gezond te overleven, hoorde Jowi Schmitz in het ziekenhuis. Terwijl haar pasgeboren kind bedekt met draadjes in een plastic bakje lag, deed ze wat ze kon om zélf te overleven. Maar ze kon niets doen, dus schreef ze. Over tegenstrijdige gevoelens: de frustraties en de angst, de hoop en de liefde. Over het geluk en het ongeluk tegelijkertijd.
Door stukje bij beetje meer over Milo te verwoorden, door over zijn leven te vertellen, werd hij steeds echter – en als hij echt is, blijft hij misschien wel in leven.
Openhartig stelt Schmitz de vragen waar zij en de vader van Milo mee worstelen. De confrontatie met de werkelijkheid is hard: een kind krijgen ís niet altijd idyllisch. Wat als hij minder weegt dan een pak suiker? Wat bedoelt de dokter met ‘kans op restschade’? Wat doe je als je hoort dat de kans dat je kind sterft of blijvende schade oploopt groot is, en niemand zegt: ‘het komt wel goed’? Wanneer wordt dat kind, in dat bakje met die draadjes, jóuw kind?
Te vroeg geboren is even vervreemdend als herkenbaar, voor alle ouders en voor iedereen die zoiets in zijn of haar omgeving meemaakt. Onthutsende constateringen gaan hand in hand met warme, liefdevolle scènes. ‘Ik begin van Milo te houden,’ schrijft Schmitz elf dagen na zijn geboorte. ‘Nu móet hij het wel redden.’
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan van Mersbergen – De laatste ontsnapping
(Cossee) [boekomslag]
‘Jij bent mijn vader,’ zegt de jongen aan de telefoon. Hij heet Deedee en is tien jaar. Wat betekenen familiebanden als je elkaar nog nooit gezien hebt?
De vader vluchtte ooit voor de dienstplicht uit voormalig Joegoslavië en treedt al jaren op in het nachtleven van Amsterdam met een ontsnappingsact, waarbij hij zich aan een stoel laat vastbinden en vrij moet zien te komen. Na het eerste telefoontje van de tienjarige jongen dringt het nieuws nog niet tot hem door. Neemt iemand hem in de maling? Na het tweede telefoontje ontmoeten ze elkaar. Nu hij de jongen voor het eerst ziet, weet hij het zeker: Deedee lijkt sprekend op zijn jongere broer, die in Joegoslavië achterbleef en wel ging vechten.
Tijdens een verblijf aan de Zuid-Franse kust, waar de ontsnappingskunstenaar is uitgenodigd om op te treden, wordt duidelijk dat er meer speelt dan alleen de band met zijn zoon.
Welke waarde heeft vrijheid als je volledig ongebonden bent? Op welke manier hebben je kinderen jou nodig en op welke manier heb jij je kinderen nodig?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Alfred van Cleef – Verloren wereld
(Cossee) [boekomslag]
Twintig jaar na de ‘etnische zuiveringen’ in Bosnië-Herzegovina reist Alfred van Cleef opnieuw naar Prijedor, waar eind 2013 nog een massagraf is ontdekt. Dat de oorlog blijvende sporen achterlaat, blijkt ook uit zijn nieuwe gesprekken met de broers Berberovi.
Twee van de broers overleefden de concentratiekampen Keraterm en Omarska. Van de derde was al lang niets meer vernomen toen Van Cleef in 1993 naar hem op zoek ging, dwars door de linies heen. Nu reist Van Cleef opnieuw door Bosnië en ontdekt in het Zweedse Uddevalla dat de oorlog jaren later alsnog een slachtoffer heeft gemaakt. Wat voor invloed heeft de Bosnische oorlog op de overlevenden, en op hun inmiddels volwassen kinderen?
Door de ogen van de broers en hun gezinsleden, als vluchtelingen over Europa uitgewaaierd, maken we van dichtbij de oorlog in Bosnië en de nasleep daarvan mee. Iedereen blijkt anders met het traumatiserende verleden om te gaan: de een is rustig en gesloten geworden, de ander juist boos en verbitterd. ‘Het is als een lange, slechte droom,’ zegt Senad in accentloos Nederlands. ‘Ik begrijp mijn leven niet.’
Verloren wereld is een aangrijpende geschiedenis van een Bosnische familie, een universeel verhaal over de invloed van oorlog op mensenlevens. De pijn, de angst, het verdriet en de moeilijke keuzes die gemaakt moeten worden, zullen geen lezer onbewogen laten.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gilles Leroy – Nina Simone
(Cossee) [boekomslag]
Gilles Leroy vult met compassie in wat in de boeken over Nina Simones indrukwekkende carrière niet aan de orde komt. Wat bezielde de diva in haar muziek, wat dreef haar in haar politiek engagement, in haar vaak eigenwijze keuzes? Leroy vertelt Simones weg naar de top als een kronkelende weg vol teleurstellingen, alcohol, eenzaamheid en desillusies.
Het enige tegengif: haar onvergetelijke stem. Na haar succes in de VS met het hartverscheurende I Loves You, Porgy, lukte het haar met ‘Ain’t Got No’ / ‘I Got Life’ internationaal door te breken. In Nederland stond ze daarmee wekenlang in de Top 40. Haar managers verdiende goed. Maar Nina Simone had ook kanten die de platenbazen vreesden: haar strijd voor burgerrechten en haar pacifisme.
Nadat ze uit protest tegen de Vietnamoorlog geen belasting meer betaalde en de VS ontvluchtte, leefde ze in Afrika, Zwitserland en van 1988 tot 1992 in Nederland. Haar leven wordt steeds chaotischer, het wordt bijna onmogelijk nog op te treden. Hulp kwam van een Nederlandse vriend: hij leidde haar terug naar een stabiel leven. In de jaren negentig veroverde Nina Simone een nieuw publiek en gaf concerten die legendarisch zijn geworden. Nina Simone is uitgegroeid tot een icoon van de twintigste eeuw. Gilles Leroy laat zien hoe zij haar successen keer op keer heeft betaald met een fragiel, kwetsbaar bestaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Donna Leon – Het onbekende kind
(Cargo)
Commissario Brunetti onderzoekt op aandringen van zijn vrouw de dood van de hulp van de plaatselijke stomerij. De man was doofstom en achterlijk, en lijkt te zijn gestorven door een overdosis slaappillen. Het vreemde is echter dat Brunetti geen spoor van hem kan terugvinden in het geboorteregister. Langzaam ontrafelt zich het geheim rond de afkomst van de man. Zijn verleden moest ten koste van alles verborgen blijven en zijn jeugd heeft hij moeten doorbrengen in volledige afzondering. Zag hij werkelijk de slaappillen van zijn moeder aan voor snoepjes, of is er meer aan de hand?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Harrie Lemmens – God is een Braziliaan
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Een flierefluiter in Rio de Janeiro, een ex-minister in Recife, een oudpapierverzamelaar in Curitiba, een museumgids in Salvador, een prediker in São Paulo – het zijn maar een paar van de kleurrijke figuren die dit boek over Brazilië bevolken. Harrie Lemmens reisde samen met zijn vrouw, fotografe Ana Carvalho, langs acht gezichtsbepalende Braziliaanse steden. Het leverde talloze beelden en verhalen op die samen een even sprankelend als rijk verslag van een bruisend land vormen, met een verrassende kijk op de vaste clichés over voetbal, favela’s, carnaval en indianen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
[diverse auteurs] – Lef
(Wind Publishing) [eindredactie]
Verhalenbundel met de twaalf winnende verhalen van schrijfwedstrijd Jouw verhaal. Plus unieke bonusverhalen van Susan Smit, Marion Pauw en Robert Vuijsje!
´Ze probeert harder te lopen, maar haar plastic slippertjes, één van haar laatste bezittingen uit Congo, glijden bij elke stap die ze zet een beetje weg in de licht besneeuwde straten van Amsterdam´.
Zeer veelzijdige verhalen van uiteenlopende nieuwe schrijftalenten lees je in deze eerste editie van de grootste schrijfwedstrijd van Nederland: Jouw verhaal.
Het thema ´Lef´ wordt in deze bundel op verschillende manieren uitgewerkt. Vaak nemen de hoofdpersonen in de verhalen dappere beslissingen. Of het nu gaat om een ontsnapping, het vragen om hulp of het tonen van kwetsbaarheid. De verhalen zijn indringend, spannend en herkenbaar.
De jury [Susan Smit, Marion Pauw, Angela Groothuizen en Femmetje de Wind] koos uit ruim twaalfhonderd inzendingen uiteindelijk tien winnende verhalen.
Het publiek mocht via de website Jouwverhaal.nl twee verhalen selecteren. Dat werd massaal en enthousiast gedaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Peter de Waard – Schoonheid achter de schermen
(Querido)
Mooi, zelfverzekerd, eigenzinnig en dapper: Tina Strobos (1920-2012) was een bijzondere vrouw. Samen met haar moeder redde ze in de oorlog meer dan honderd joden in Amsterdam. Als lid van het verzet vervalste ze persoonsbewijzen en voedselbonnen, regelde ze onderduikadressen en verborg ze gestolen wapens. Strobos werd meerdere malen gearresteerd, maar ze werd nooit veroordeeld. Ze kon elke man om haar vinger winden – zelfs officieren van de Gestapo.
Haar overweldigende schoonheid inspireerde de fotografe Eva Besnyö en de kunstschilders Max van Dam en Martin Monnickendam, die magnifieke portretten van haar maakten. Mannen als de wetenschapper Bram Pais, de surrealist Carel Willink, de psychiater Dries van Dantzig en de econoom Jan Pen waren gecharmeerd van Strobos’ uiterlijk, intelligentie en eigenzinnigheid.
Tina Strobos werd onderscheiden met de Righteous Among the Nations Award van Yad Vashem en ontving een onderscheiding van het Holocaust and Human Rights Education Center. In Schoonheid achter de schermen beschrijft Peter de Waard haar bewogen leven – het leven van een heldin.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gijs IJlander – Vergeef ons onze zwakheid
(Cossee) [boekomslag]
Sybrand heeft zich strikt aan de regels gehouden en zorgvuldig gehandeld. De dood op verzoek van de oude heer Mos is zonder problemen verlopen. Toch komt zorginstelling De Uiver onder vuur te liggen wanneer de dochter van Mos, woonachtig in Amerika, de verpleeghuisarts wil laten vervolgen wegens moord.
‘Trek de stekker uit de telefoon, zorg dat je voorlopig incommunicado bent,’ is het advies van zijn baas. Maar de pers heeft er al lucht van gekregen en Sybrand wordt meedogenloos opgejaagd.
Hij vlucht naar zijn huisje op een Schots eiland, maar ook daar vindt hij geen rust. Uit het keukenraam ziet hij een aangespoelde walvis op het strand liggen en kan amper geloven hoe de eilanders met het enorme beest omgaan. IJlander beschrijft het langzame sterven van de gigantische potvis in ongeëvenaarde scènes. Met kippenvel zien wij Sybrands verontwaardiging over de nog levend gefileerde reus en begrijpen zijn paniekerige reacties na het sterven van de heer Mos. We constateren – volledig geboeid door het verhaal – hoe moeilijk het soms kan zijn om het goede van het kwade te onderscheiden. Vooral als het om een leven gaat.
Wij zijn geneigd te denken dat wij principiële vragen over leven en dood verstandig en moreel verantwoord tegemoet treden. Maar Gijs IJlanders betoverende roman laat zien hoe een aangespoelde walvis en de doodswens van een oude man ons in uiterste morele verwarring kunnen brengen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ralph Dutli – Het lied van de honing
(Cossee) [boekomslag]
Het honingvogeltje, zoals de barokdichters de bij noemden, is een geliefd diertje. Haar overleven op aarde is essentieel voor onze toekomst. Het lied van de honing is een uitnodiging om even op de buitengewoon plezierige vlucht van deze vliesvleugelige door de tijden en wereldculturen heen mee te zoemen. Haar weldaden voor de mens zijn talloos. Minder bekend is dat de bij altijd een inspiratiebron is geweest voor literatuur, kunst, muziek, filosofie en religie. Ralph Dutli neemt u mee op een plezierige en boeiende wandeling door het koninginnenrijk van de bij.
Op weg naar zijn werk kwam Ralph Dutli elke dag langs een grote fruitboomgaard met bijen. Hij raakte bevriend met de imker en begon zich al snel voor bijen te interesseren.
Dat groeide uit tot een obsessie – na zijn bijenstudie begint Dutli de imker te verrassen met vragen als: Wist u dat bijen voor een kilo honing een weg afleggen die 3,5 keer de omtrek van de aarde heeft? Of dat men tot in de 17de eeuw dacht dat het opperhoofd van een bijenstaat een mannelijke bij was? Of dat Christus in de middeleeuwen gezien werd als hemelse bij en honing als een erotische metafoor voor het genot van de aardse liefde?
In een tijd dat de bijenstand door onze manier van landbouw en door bacteriën dramatisch aangetast wordt, vond Dutli sporen van bijen in literatuur, kunst, muziek en religie. Zo was de bij aanleiding tot bijgeloof en religieuze ceremonies, stond zij voor gemeenschapsgevoel, voorzorg voor de toekomst een grondig doordachte ordening. Voor puurheid, vlijt, magie en inspiratie. En het is zeker geen toeval dat schrijvers als Augustinus, Tolstoj en Sylvia Plath gepassioneerde imkers waren en Rilke schreef dat hij de ‘bij van het onzichtbare’ was.
Ralph Dutli weet ons in Het lied van de honing moeiteloos te boeien voor het verbazingwekkende nieuwste onderzoek over bijentaal, de bijenradar en de onlangs gevonden oorzaak voor de bijensterfte, net als voor de meest fascinerende verhalen en fenomenen uit de cultuurgeschiedenis van dit ‘honingvogeltje’.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Colombe Schneck – Salomé
(Cossee) [boekomslag]
Salomé is een boek dat Colombe Schneck niet wilde schrijven. Toch moest ze het doen. Ze deed er tien jaar over om de moed daarvoor te vinden. De indrukwekkende geschiedenis van hoe het kleine meisje Salomé geofferd werd in Auschwitz. William Styrons Sophie’s keuze weerklinkt in Salomé. De werkelijkheid kan nog aangrijpender zijn dan fictie.
Toen Colombe Schneck in verwachting was van haar eerste kind suggereerde haar moeder achteloos de naam Salomé. ‘Naar mijn nichtje.’ Waarom ook niet, dacht Schneck. Pas later, nadat haar moeder was overleden, realiseerde ze zich dat ze de geschiedenis van haar familie zou moeten uitzoeken om te weten naar wie ze haar dochter had vernoemd.
Salomé is het aangrijpende verslag van haar zoektocht. Tijdens haar reizen naar Amerika, Israël en Litouwen en de gesprekken met de vrouwen uit haar familie vallen de puzzelstukjes in elkaar. Ze ontdekt het onvoorstelbare offer waar haar familie altijd over heeft gezwegen. Op 26 oktober 1943 werden 2800 mensen verzameld voor selectie op een plein in het getto van Kaunas: fitte mensen gingen naar werkkampen, de anderen naar vernietigingskampen.
Toen Schnecks overgrootmoeder aan de beurt was voor de keuring, wist ze dat zij het niet zou overleven. Ze wist ook dat de nazi’s moeders met kleine kinderen direct naar de gaskamers stuurden. Als haar dochter Macha bij haar kleindochter Salomé zou blijven, zouden ze alle drie omkomen. De oude vrouw pakte de hand van de kleine Salomé en bezegelde hiermee hun lot. Samen stierven ze in Auschwitz. Macha overleefde het werkkamp, hertrouwde en kreeg twee kinderen en zes kleinkinderen. Het is niet verwonderlijk dat haar familie nooit eerder sprak over Salomé. Het offeren van het kleine meisje kwam voort uit een afgrijselijk wrede situatie. Het is de vraag of wij zelf de moed zouden hebben om een leven op te geven om een ander te redden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ilse Akkermans – Bestemming Soerabaja
(Cossee) [boekomslag]
In 1944, direct na de bevrijding van het zuiden van Nederland, meldt de zeventienjarige Harry Akkermans zich als oorlogsvrijwilliger om de rest van Nederland te helpen bevrijden.
Zijn huis is verwoest, zijn favoriete oom is na een razzia spoorloos verdwenen en hij kan al maanden geen contact krijgen met zijn beste vrienden. Zodra het zuiden van Nederland is bevrijd, meldt de jonge Harry, de oudste zoon in een Brabants middenstandersgezin, zich bij de marine om te helpen de noordelijke Nederlanden te bevrijden. Terwijl zijn familie met niets opnieuw begint, komt hij terecht in een eerste groep Nederlandse militairen die in de Verenigde Staten wordt opgeleid tot mariniers. Na de oorlog verwacht hij naar huis te kunnen, maar hij belandt op een schip naar Nederlands-Indië.
In plaats van Indië van Japan te bevrijden, moet hij zich staande houden tegenover Indonesiërs die van hem verlost willen worden. Van bevrijder naar tegenstander: een rolwisseling waarop hij niet heeft gerekend. Vanaf het moment dat onder zijn kameraden de eerste doden vallen, groeit het gevoel dat hij en de andere jongens worden geofferd voor een verkeerde zaak. Hoewel zijn brieven naar huis in Oudemolen gecensureerd worden, blijft hij zijn vader, moeder, broers en zusjes schrijven; de brieven die hij van hen ontvangt, vol bemoedigende woorden en uitgesproken twijfel, houden hem op de been. In Bestemming Soerabaja wordt de lezer ooggetuige van de Nederlandse gevechtshandelingen in Indië en deelgenoot van de deceptie van de jonge militairen.
‘Een hele generatie jonge militairen zweeg een leven lang over wat zij in Nederlands-Indië had meegemaakt. Velen namen hun verhalen mee in het graf. Met dit boek wil ik het taboe doorbreken van een verzwegen geschiedenis.’ – Ilse Akkermans
De oude reiskoffer van haar vader bleek honderden brieven uit Nederlands-Indië te bevatten. Toen Ilse Akkermans die las en haar vader erover sprak, wist ze het zeker: ze moest zijn verhaal opschrijven. Een onthutsend verslag over de roerige Bersiap-periode, gezien door de ogen van een Nederlands marinier.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
David Peace – Rood of dood
(De Bezige Bij)
In 1959 speelde Liverpool in de Engelse Tweede Divisie. Ze hadden nog nooit een prijs gewonnen. Vijftien jaar later had de ploeg drie kampioenschappen gewonnen: twee fa Cups en de uefa-Cup. Liverpool was de succesvolste en populairste club van Engeland. Hun manager werd verafgood en zou onsterfelijk worden. Zijn naam was Bill Shankly, zijn werk was zijn leven. Hij inspireerde mensen en hij veranderde ze, zowel de spelers als de supporters. Maar in 1974, toen Liverpool op het punt stond nog groter te worden, nam Shankly een schokkend en onbegrijpelijk besluit: hij nam ontslag.
Rood of dood is het verhaal van Liverpool en Bill Shankly. Het verhaal van een man en zijn werk, en van een sport die toen nog puur om het spel ging. Door zich geheel op zijn hoofdpersoon te richten, geeft David Peace zijn meesterlijke roman een enorme meerwaarde: dit is een boek over het leven zelf, over principes en keuzes, over liefdes en teleurstellingen, over wensen en prestaties.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
James Dashner – De schroeiproeven
(Uitgeverij Q)
Een weg vinden uit het labyrint had de oplossing moeten zjin. Maar WICKED is nog niet klaar. De tweede fase is pas net begonnen: de Schroei.
Thomas, Teresa en de andere overlevenden van het labyrint hebben twee weken om de Schroei, het meerst verbrande deel van de wereld, over te steken. Vriendschappen worden op de proef gesteld. Er is geen hulp. Voor wie het niet haalt, wacht onherroepelijk de dood.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gustaaf Peek – Godin, held
(Querido)
Wat is liefde? Is het een werkelijkheid geworden droom of zelfbedrog? Het hart is onvoorspelbaar, de mens een tegenstrijdig wezen. Wat is intimiteit?
Tessa en Marius zijn hun hele leven verliefd. Ze ontmoeten elkaar op school, kunnen elkaar daarna niet meer vergeten. Soms zijn ze samen, soms niet. Jarenlang leven ze van geheime ontmoetingen in hotelkamers. Een romance met vele namen: bevlieging, affaire, obsessie. Dit is hun onverhulde verhaal, verteld van einde tot begin. Van de laatste aanraking tot de eerste ontmoeting, van het laatste woord tot de eerste blik.
Godin, held is een openhartige, aangrijpende roman over het mysterieuze en al te menselijke van de liefde.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Elfride Jellinek – Rijngoud
(Querido)
Uitgaand van de dialoog tussen Wotan en zijn lievelingsdochter Brünhilde in Die Walküre, trekt Elfriede Jelinek de gebeurtenissen in Richard Wagners monumentale Ring door naar de huidige tijd. Het zit bepaald niet goed tussen de burgers, de banken en het geld. Maar de graaicultuur, waarin alles draait om geld en goud, is niet nieuw; de macht van het goud strekt zich uit van de strijd om de Nibelungenschat in de mythologische voortijd via Karl Marx’ Das Kapital (dat haast gelijktijdig met Wagners Ring ontstond) tot aan de huidige bankencrisis.
Rijngoud schetst de hebzucht en inhaligheid van de mens op een meesterlijke, scherpe en grappige wijze.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Simon Garfield – Ode aan de brief
(Podium)
Weinig spreekt zo tot de verbeelding als het lezen van een brief. Toch lijkt de kunst van het brieven schrijven te verdwijnen. In Ode aan de brief neemt Simon Garfield onze bijzondere band met correspondentie onder de loep: van Romeinse houtsnippers die werden ontdekt bij de Muur van Hadrianus tot de vloek en zegening van e-mail. In dit geestige en scherpzinnige boek reist Garfield door de wereld van de brief. Hoe meer buitengewone schrijvers (onder wie Petrarca, Jane Austen, Emily Dickinson, Ted Hughes en Sylvia Plath) hij onderweg ontdekt, hoe meer hij vreest voor wat er verloren zal gaan als we deze unieke verworvenheid verleren. Met een voorwoord van A.F.Th. van der Heijden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Veldhuis en Kemper – Met de groeten van Veldhuis en Kemper
(Thomas Rap)
Niet alleen in het theater, maar ook in hun columns verhalen Veldhuis & Kemper over vrolijke, maatschappijkritische en persoonlijke zaken.
Iedere week schrijven ze een column die onder meer te lezen is in het Leidsch Dagblad, Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad en Gooi en Eemlander. Ze wisselen elkaar af: de ene week schrijft Veldhuis en de andere week Kemper. Dat levert een humoristische kijk op de levens van dit gouden theaterduo.
In Met de groeten van Veldhuis & Kemper zijn de beste columns van het tweetal gebundeld. Of ze nu gaan over mannenclubjes, plofkip, de babyjuwelier of over verbouwen: geestig, scherp en persoonlijk zijn ze altijd. Met hun groot taalvermogen laat deze verzameling zich lezen als cabaret op papier.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kees van Beijnum – De offers
(De Bezige Bij)
Zijn liefde voor een Japanse vrouw stelt een jonge rechter voor een onmogelijke keuze: blijft hij trouw aan zijn principes, of overtreedt hij de wet om een leven te redden?
Tokio, 1946. De Nederlander Rem Brink is een van de rechters van het Tokio Tribunaal waar de grootste Japanse oorlogsmisdadigers terecht staan. Ter afleiding van de machtsspelletjes en voortdurend wisselende allianties van zijn collega’s probeert Brink het hem vreemde en totaal verwoeste land te verkennen. Als Brink de Japanse zangeres Michiko ontmoet, die tijdens de bombardementen op Japan haar ouders heeft verloren, ontluikt er een geheime liefde die niet zonder gevaar blijkt. Gedwongen vertrekt ze naar haar geboortedorp in de bergen, waar vlak daarvoor in stilte gruwelijke oorlogsmisdaden hebben plaatsgevonden. Kees van Beijnum stelt in deze roman onnadrukkelijk maar beslist de vraag naar goed en kwaad, en naar de morele verantwoordelijkheid van het individu.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hans Fallada – Een waanzinnig begin
(Cossee)
De laatste grote autobiografische roman van Fallada is een buitengewoon eerlijk boek. De auteur schreeuwt zijn verontwaardiging over zijn landgenoten van de daken. Na de oorlog heeft ineens niemand meegedaan – een verenigd volk van verzetsstrijders! Fallada spaart niemand, ook zijn alter ego dr. Doll komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. De morfinist, de alcoholist, de onbetrouwbare, de bedrieger – Fallada weet waarover hij het heeft en triomfeert opnieuw als een van de grootste vertellers van zijn tijd.
‘Een onverbiddelijke afrekening met de Duitsers en met zichzelf’, oordeelde de pers over deze moedige en choquerende roman, geïnspireerd op Fallada’s eigen leven. Opnieuw toont hij zich als rebel avant la lettre, zoals zijn lezers van hem gewend zijn.
Een waanzinnig begin vertelt over de opzienbarende belevenissen van Fallada’s alter ego dr. Doll tijdens en na het einde van de Tweede Wereldoorlog. Over hoe hij onder Russische bezetting van koeherder burgemeester wordt en over zijn eerste maanden in Berlijn met zijn jonge, drugsverslaafde tweede vrouw. Terwijl de Trümmerfrauen puinruimen in de stad, angstige nazi’s proberen te ontsnappen en iedereen op jacht is naar voedsel en onderdak, tobben de Dolls vooral over hoe ze hun volgende roes kunnen bekostigen. Fallada beschrijft schrijnend hoe hoop en toekomstplannen in rap tempo kunnen omslaan in wanhoop, verraad en moedeloosheid.
Wanneer de omvang van de Duitse misdaden zich af begint te tekenen, voelt Doll zich medeplichtig aan de schuld van zijn land, maar hij vlucht in het paradijs van de morfine – en in zijn werk. Net als Fallada probeert hij zich door schrijven te redden, en hij schrijft tot de totale uitputting.
Een waanzinnig begin kan gelezen worden als het vervolg op zowel het beroemde Alleen in Berlijn als op In mijn vreemde land en als ‘een zo waarheidsgetrouw mogelijk verslag van wat mensen in Duitsland toen voelden, hoe ze leden en wat ze deden’.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Leopold von Sacher-Masoch – Venus in bont
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Overspannen van verliefdheid levert de dweepzieke Severin von Kusiemski zich onvoorwaardelijk uit aan zijn klassieke ideaal, Venus, gepersonifieerd in de heerszuchtige Wanda von Dunajew. Wat volgt is een pijnlijk eerlijke literaire getuigenis over de volmaakte onderwerping, die overgaat in slavernij, en die vanaf het begin gedoemd is te eindigen in verraad.
Leopold von Sacher-Masoch legt met chirurgische precisie de slaafs aangelegde psyche bloot en heeft, zij het ongewild, zelfs zijn achternaam doorgegeven aan deze seksuele entiteit, het masochisme. Venus in bont ontketende destijds, vanwege de extravagante erotische thematiek, een groot schandaal in de media en geldt tot op heden als de essentie van de fetisjistische literatuur.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
[diverse auteurs] – RTL-boek
(Wind Publishing) [technische eindredactie]
RTL heeft samen met Nederland de afgelopen 25 jaar tv-geschiedenis geschreven. In 25 jaar RTL Het Boek zien we daar de hoogtepunten van en staan we stil bij de soms pijnlijke dieptepunten. We duiken achter de schermen, hebben bijzondere columns van onder anderen Irene Moors, Bert van der Veer en Henk Spaan en spraakmakende interviews. Een boek waarin de oh ja! momenten je om de oren vliegen. Zo vertellen John de Mol en Joop van den Ende aan Wilfred Genee over de bewogen tijd bij de start van RTL Veronique, zijn we thuis bij onder anderen Herman den Blijker, biecht Linda de Mol op dat ze eigenlijk een doorsnee smaak heeft en blijkt dat Rolf X. Wouters liever nooit bij RTL was weggegaan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ronald Giphart – Harem
(Podium)
Liam, de twintigjarige zoon van de wereldberoemde fotograaf McDonald Hope (roepnaam Mac), sluit zich op in een Zweedse boshut om zijn debuutroman te schrijven. Hoofdpersoon is zijn vader, die zelf nooit veel heeft losgelaten over zijn flamboyante verleden. Aan de hand van foto’s, geruchten en gesprekken komt Liam tot een wervelend verhaal over Mac en zijn Amsterdamse jeugd, een Zweedse punkband, de uitspattingen op de Melkerij (een ‘Factory’-achtig huis), het tragische lot van zijn beste vriend Hampus en uiteraard zijn legendarische harem.
Harem is een virtuoze en ontroerende roman over liefde, vaderschap en de kracht van het woord.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ulf Poschardt – 911
(Leesmagazijn)
De Porsche 911 doet iets met je. Ulf Poschardt, krantenman, schrijver, filosoof en fervent Porsche-rijder, weet daarvan mee te spreken. In dit boek beschrijft hij de 911 als fenomeen in de wereld van de hedendaagse cultuur, de techniek en het design en bekent hij zijn liefde voor deze ‘persoonlijke autonomie op vier wielen’. Hij legt de Porsche-rijder op de divan en stelt dat een klein beetje narcisme best mag. Dat wil zeggen: niet iedereen kan of hoeft in een Porsche te rijden, maar het 911-levensgevoel, dat staat voor vrijheid en alles durven te geven, is er voor ons allemaal.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan Arends – Roofbloemen
(De Bezige Bij / Lebowski)
‘Je begint met te zeggen dat je een dichter bent en dan ga je steeds meer d’rin geloven en op een gegeven moment moet je ook wat schrijven. Dus daar kom je niet onderuit, dan meer hè.’ De gedichten van Jan Arends zijn luchtig, vanzelfsprekend en angstaanjagend ineen. Ze hebben een groot stempel gedrukt op de Nederlandse poëzie en nog niets van hun zeggingskracht verloren. Arie Boomsma verzamelde de mooiste uit Arends’ kleine, maar uiterst krachtige oeuvre.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan Arends – Lunchpauzegedichten
(De Bezige Bij / Lebowski)
Op de avond van 21 januari 1974 sprong Jan Arends uit het raam van zijn eenpersoonsappartement in Amsterdam. Twee dagen later verscheen zijn debuutbundel Lunchpauzegedichten, vol grillige, donkere maar ook wrang-geestige poëzie die na veertig jaar nog altijd weet te verbijsteren.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jules Deelder – Dag en nacht
(De Bezige Bij)
Het werk van J.A. Deelder is als zijn stad: rauw, vitaal en no-nonsense. Voor het eerst in een halve eeuw wordt er van Deelders poëzie een bloemlezing gemaakt, en wie kan dat beter dan de burgervader van Rotterdam? De democraat Aboutaleb heeft zich bij zijn keuze laten leiden door zijn burgers, en brengt daarmee een ode aan een ongekend literair fenomeen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joseph O’Neill – De hond
(De Bezige Bij)
In 2007 komt een advocaat in New York een oude vriend van de universiteit tegen. Hij krijgt een baan aangeboden als beheerder van een gigantisch familiefortuin in Dubai. De relatie van de advocaat is net op de klippen gelopen en in de hoop een nieuw begin te kunnen maken, accepteert hij de baan. Eenmaal in Dubai, wordt het hem al snel duidelijk dat hij een verkeerde en potentieel gevaarlijke keuze heeft gemaakt. De hond is een geestige, originele en zeer actuele roman met een heerlijke antiheld in de hoofdrol. Na het grote succes van Laagland heeft Joseph O’Neill opnieuw een meesterlijke roman over de vele complicaties van het moderne leven geschreven.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Leo Molenaar – Nooit op de knieën
(Balans)
Marcus Bakker was een joviale jongen, verzot op boeken en op corresponderen. Zijn helden waren Ter Braak en Du Perron. Zijn werk zat vol activiteiten voor de blauwe jeugdbeweging: daar ontmoette hij ook zijn latere levensgezelin Els Ezerman, dochter van een bekend toneelspeler. Politiek hoorde niet bij hun leven. De oorlog veranderde alles. Bakker bezocht twee joodse onderduikers die later, in november 1943, werden verraden en afgevoerd. Hij sloot zich aan bij het verzet en bij de CPN en tijdens het laatste oorlogsjaar had hij de illegale leiding in de Zaanstreek. Op 5 mei 1945 besloot hij nooit meer bang te zijn. Bakker stopte met zijn studie Nederlands en werd journalist en later hoofdredacteur van de grootste krant van Nederland, De Waarheid.
In 1956 werd hij lid van de Tweede Kamer. Toen hij daar voor het eerst sprak, liep de zaal leeg. Maar Marcus Bakker ontwikkelde zich tot een begrip. Toen hij 25 jaar later jubileerde, onderbrak het kabinet een zitting om hem te kunnen feliciteren. Als parlementariër behandelde hij tal van onderwerpen, die vaak nog opvallend actueel zijn. Bij de crisis rond Nieuw-Guinea hielp hij een oorlog voorkomen. In Nooit op de knieën beschrijft Leo Molenaar hoe Bakker langzaam maar zeker de spil werd in de CPN, zijn conflicten binnen de partij en Bakkers kritische onderzoek naar de rol van de CPN in de oorlog. Molenaar sprak met familieleden en tijdgenoten en komt met nooit eerder gepubliceerde feiten uit het roerige leven van Marcus Bakker en zijn partij.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .