Onderstaande boeken heb ik in 2016 gecorrigeerd of persklaar gemaakt (tekstredactie)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
Paul Auster – 4321
(De Bezige Bij)
Op 3 maart 1947 wordt, twee weken te vroeg, Archibald Isaac Ferguson geboren, het enige kind van Rose en Stanley Ferguson. Archibalds leven zal gelijktijdig vier verschillende paden volgen. Vier identieke Archibalds, bestaand uit hetzelfde dna, vier jongens die fysiek een en dezelfde zijn, leiden vier parallelle en volstrekt verschillende levens. Elk levenspad neemt een andere richting. Liefdes en vriendschappen en intellectuele interesses contrasteren. Een jongen groeit keer op keer op. Iedere Archibald zal verliefd worden op Amy Schneiderman, maar hun relatie zal steeds een andere zijn. Lezers zullen meegenieten van Archibalds successen, en meeleven met de tragische gebeurtenissen die hem overkomen. Zo ontvouwen de levensverhalen van de vier Archibalds zich.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michiel Leezenberg – De minaret van Bagdad
(Prometheus)
Harems, sluiers, eerwraak, seksslavinnen, steniging van overspeligen, homo’s die van torens worden gegooid… De islam heeft de reputatie repressief en gewelddadig te zijn op het gebied van seksualiteit. Maar dat is niet altijd zo geweest. Nog niet zo lang geleden zagen Europeanen de islam juist als een al te lakse religie die losbandigheid en partnerruil aanmoedigde, en moslimmannen verwijfd en fatalistisch maakte. Maar niet alleen in de westerse wereld is men heel anders naar de islam gaan kijken; ook in de islamitische wereld zelf hebben seksuele normen en praktijken diepgaande veranderingen ondergaan. Dit boek traceert die veranderingen, aan de hand van klassieke religieuze teksten, middeleeuwse sekshandboeken en moderne romans, en van zowel mystieke poëzie als pornografische volksliteratuur. Dat leidt tot menige verrassing. Zo blijken alle klassieke islamtalen een rijke traditie van homo-erotische poëzie te kennen; lesbische geliefden werden aan heteroseksuele stelletjes ten voorbeeld gesteld; religieuze geleerden bespraken zonder schroom de voor- en nadelen van verschillende seksuele posities; en mystieke dichters heiligden de geslachtsdaad. Een nieuwe, striktere seksuele moraal ontwikkelde zich pas heel recent, en heel langzaam: nog in 1963 werd Gerard Reve in Marokko bijna van het strand gejaagd door de zich openlijk prostituerende jongens. Dit boek onderzoekt onder veel meer ook wat de seksuele dimensies van het hedendaagse salafisme zijn en hoe de ‘Islamitische Staat’ (IS) seks als wapen in zijn oorlogen inzet. Zodoende biedt het een verrassende en verfrissende kijk op het hedendaagse islamdebat.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pedro Lenz – De keeper ben ik
(Querido)
Net ontslagen uit de gevangenis keert Keeper, een voormalige verslaafde, terug naar het stadje waar hij is opgegroeid, vastbesloten om er een nieuw leven op te bouwen. Hij ziet oude vrienden terug, zoals Ueli, met wie hij vroeger voetbalde (‘hij was Netzer, en ik was Cruijff’), en wordt verliefd op Regula, een serveerster.
Keeper haalt graag herinneringen op, zijn plezier in het vertellen is onbegrensd. Totdat het verleden hem begint in te halen, en hij zich afvraagt of zijn verhaal de voorbije werkelijkheid wel recht doet. Was hij soms te goedgelovig?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Kluun – DJ
(Podium)
Bestsellerauteur Kluun is onlangs gescheiden en probeert de draad weer op te pakken. Maar het zit hem niet mee. Met zijn ex strijdt hij om de kinderen en de alimentatie, zijn uitgever zit achter hem aan en zijn boekhouder maant hem zijn inkomsten te verhogen. Dan krijgt hij een gouden kans. Kluun mag voor de revolutionaire nieuwe tv-show Lonely@TheTop een reportage maken over DJ Thor. Thor is Kluuns jeugdvriend, maar hem in succes ontstegen. Als The Ten Million Dollar Man woont hij in Las Vegas, in een wereld van private jets, viprooms, luxe penthouses, designerdrugs, magnumflessen champagne en paaldanseressen. In DJ neemt Kluun het stokje over van Stijn uit de megasellers Komt een vrouw bij de dokter (2003) en De weduwnaar (2006). Hij neemt de lezer mee naar de wereld van superstar-dj’s in Las Vegas en het Burning Man-festival in Black Rock Desert, Nevada.
DJ is een roman over een wereld waarin iedereen iedereen gebruikt, geld en roem het hoogste goed zijn geworden en niets, maar dan ook niets meer echt is. Of overwint de vriendschap?
Dankzij Kluuns vertelvermogen, een uiterst geraffineerd plot, een dikke dosis (zelf)spot, en rake beschrijving van een wereld die nog in geen roman zo getoond werd, is DJ een spectaculaire pageturner voor een groot publiek.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
James Hannaham – Aardse vruchten
(Querido)
Gelukkig waren ze, Darlene en Nat Hardison, met hun zoontje Eddie, hun buurtwinkel en de politieke bijeenkomsten bij hen thuis. Maar na de gewelddadige moord op Nat verliest Darlene zich in drugs en staat Eddie er hoegenaamd alleen voor. Dan krijgt Darlene een veelbelovende baan aangeboden op een boerderij die gerund blijkt te worden door een louche bedrijf – met rampzalige gevolgen.
Aardse vruchten vertelt het verhaal van drie onvergetelijke personages: een moeder, haar zoon en het verdovende middel dat hen beiden te gronde dreigt te richten. Vol humor en compassie belicht deze eigentijdse Grote Amerikaanse Roman thema’s als liefde en vrijheid, vergeving en verlossing, (zelf)destructie en de wil om te overleven.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mieke van Zonneveld – Leger
(De Bezige Bij)
In haar debuut Leger onderwerpt de jonge dichter Mieke van Zonneveld (1989) zich aan een gemystificeerd en genadeloos zelfonderzoek. In uiterst beheerste taal heeft ze lief en tolt ze om. Onder de woorden sluimert voortdurend het risico om uit het volle leven geknipt te worden. Alleen in dromen bestaat de mogelijkheid barrières te slechten.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joost Pollmann – De stripprofessor
(Podium)
Joost Pollmann (1957) schrijft al jarenlang met verve over strips en graphic novels, onder andere in de Volkskrant. Als geen ander weet ‘de stripprofessor’ uit te leggen hoe je beelden moet lezen. Hij giet nu zijn ongebreidelde kennis en enthousiasme voor de kunst van het tekenen in vijftig colleges, leerzaam voor de leek en onderhoudend voor de liefhebber.
Zo leert hij ons kijken naar het spel dat stripmakers spelen met de kaders, het gootje ertussen, de bladspiegel en uit- eindelijk het brein van de lezer. Ook doet hij uit de doeken hoe je een tekenaar aan de stijl kunt herkennen, van Typex’ liederlijke lijn tot de spaghettilijn van Barbara Stok. Daarnaast schetst hij belangrijke ontwikkelingen binnen het vakgebied zoals de opkomst van de getekende journalistiek en de vermenging van strip en beeldende kunst. En er zitten een paar verrassingen in, of wist u al van het stripscenario van Vladimir Nabokov?
Al deze inspirerende colleges zijn rijk geïllustreerd met voor- beelden uit de Nederlandse en internationale stripcultuur.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ronald Giphart – Lieve
(Podium)
Noah en Lieve zijn het powerkoppel van de Nederlandse filmwereld. Hij als talentvolle, prijswinnende regisseur, zij als spetterende actrice. Lieve is de liefde van Noahs leven. Nadat zijn muze door een auto-ongeluk om het leven is gekomen, besluit Noah, als ultieme poging om haar bij zich te houden, een film over Lieve te maken. Op dat moment is hij zich echter nog niet bewust van haar verborgen dubbelleven.
Zoals Giphart zijn lezers in zijn veelgeprezen roman Harem meenam in de wereld van de fotografie, zo neemt hij hen nu aan de hand in de even bruisende als schimmige filmwereld. Gipharts camera zwenkt van de ene kolkende scène naar de andere.
Lieve is een spannend verhaal over verliefdheid, verlangen en trouw.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Richard Evans – De eeuw van de macht
(Hollands Diep)
De negentiende eeuw is misschien wel de meest wonderlijke periode uit de geschiedenis. Het was een tijd waarin alles wat als modern werd gezien ongelooflijk snel ouderwets bleek te zijn, waarin enorme steden binnen één generatie uit de grond verrezen, nieuwe Europese landen werden gevormd en mensen voor het eerst bijna direct over een afstand van duizenden kilometers konden communiceren.
Wat al deze veranderingen gemeen hadden, was het streven naar macht bij alle rangen en standen, van de bankier die op economische macht uit was tot de horige die onder het juk van zijn landheer probeerde uit te komen, van de ingenieur die het milieu ondergeschikt maakte aan het maatschappelijk belang tot de psychiater die de wetenschap gebruikte om de menselijke natuur te onderdrukken.
Richard J. Evans geeft een volledige beschrijving van de revoluties, de oorlogen en de opbouw van rijken die de negentiende eeuw markeerden. De eeuw van de macht is een boek van een historicus op het hoogtepunt van zijn kunnen en essentieel voor iedereen die probeert inzicht te krijgen in het Europa van toen én nu.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rémon van Gemeren – Couperus. Een leven
(Prometheus)
Louis Couperus (1863-1923), de auteur van schitterende romans als Eline Vere, De stille kracht, Van oude menschen, de dingen, die voorbij gaan… en Iskander, is een van de grootste en meest gelezen schrijvers uit onze geschiedenis, maar hoe goed kennen wij hem? Hij is een mysterieuze figuur, die zich telkens weer ongrijpbaar weet te maken. Veel is er over hem gezegd en geschreven, en zo is er een beeld van hem ontstaan dat aardig wat clichés bevat. Maar hoe valt hij beter te kennen als er geen openhartige getuigen, brieven en dagboeken zijn? De afgelopen decennia heeft Couperus meer dan ooit in de belangstelling gestaan. Er is veel onderzocht en ontdekt. Het is tijd voor een veelomvattende biografie, die recht doet aan zijn leven, zijn werk en zijn plaats in onze literatuur. Rémon van Gemeren gaat grondig in op het werk van Couperus om dieper tot hem door te dringen. Daarnaast verdiept hij zich uitgebreid in talrijke aspecten van de tijd waarin Couperus leefde en wat er tijdens en na zijn leven over hem geschreven is. Zo werpt hij allerlei nieuwe lichten op een schrijver die beroemd is, maar toch eigenlijk nog tamelijk onbekend. Het resultaat is een Couperus die voor iedereen, kenner of niet, nieuw is: intrigerend en fascinerend, verrassend en verrijkend.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Viktor Frölke – Dagboek van een postbode
(Thomas Rap)
Viktor Frölke besluit te solliciteren op een vacature als postbezorger bij PostNL. Al snel doet hij een paar keer per week door weer en wind zijn ronde in Amsterdam-Zuid. Vanaf de eerste
dag houdt hij een dagboek bij. Frölke tekent nietsverhullend
zijn avonturen aan de onderkant van de arbeidsmarkt op, die
weerbarstiger blijkt dan gedacht. De beslommeringen op het
depot, de wonderlijke personeelsbijeenkomsten, de post die hij
onder ogen krijgt, maar bovenal de prikkelende gesprekken met
kleurrijke collega’s en buurtbewoners – van de onweerstaanbare
secretaresse tot de hoogbejaarden wier vuilnis hij buitenzet, en
van zijn oude vrienden van het studentencorps tot zijn nieuwe
vriendin Xaviera Hollander – maken dit dagboek tot een verslavende leeservaring.
Dagboek van een postbode is het openhartige, met mededogen
en humor geschreven verhaal van een scherp observator die
verwonderd om zich heen kijkt in een wereld die vlak voor onze
deur ligt, maar die we eigenlijk niet kennen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Theun de Vries – Moergrobben
(Querido)
Een talentvolle jonge schilder leert het vak in een Brabantse provinciestad. Zijn leermeester schildert louter Bijbelse taferelen, zoals eigenlijk al zijn tijdgenoten, maar zelf kan hij het niet laten moergrobben op het doek te smokkelen: onooglijke, duivelse wezentjes, die het slechte in de mens verbeelden. De moergrobben groeien uit tot zijn handelsmerk: van heinde en verre komen hovelingen en geestelijken naar zijn werkplaats om zijn werk te bewonderen en te kopen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Quentin Meillassoux – Na de eindigheid
(Leesmagazijn)
Quentin Meillassoux’ opmerkelijke debuut is een buitengewoon oorspronkelijke bijdrage aan de hedendaagse Franse filosofie die ongetwijfeld een grote impact zal hebben op de toekomstige continentale filosofie. In een bijzonder heldere, streng argumenterende stijl geeft Na de eindigheid een gedurfde nieuwe interpretatie van de geschiedenis van de filosofie en formuleert het een vernietigende kritiek op het onuitgesproken fideïsme in het hart van de post-kantiaanse filosofie.
De uitzonderlijke helderheid van Meillassoux’ betoog, waarin argumentatie centraal staat, zal zowel analytische als continentale filosofen aanspreken. Zijn kritiek op het fideïsme zal iedereen interesseren die bezig is met de verhouding tussen filosofie, theologie en religie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Frits Zwart – Willem Mengelberg. Een biografie 1920-1951
(Bert Bakker)
Willem Mengelberg (1871-1951) is de grootste dirigent die Nederland tot nu toe heeft gehad, en tegelijkertijd een van de meest omstreden dirigenten. Deze biografie beschrijft de periode na 1920: Mengelbergs succesvolle carrière in Amerika, de strijd om het beoogde operagebouw op het Amsterdamse Museumplein en Mengelbergs gevechten met de fiscus. In de jaren dertig is het centrale thema natuurlijk Mengelbergs politieke stellingname ten opzichte van de ontwikkelingen in Duitsland. De jaren 1940-1945 zijn de meest dramatische jaren uit Mengelbergs loopbaan. Hij maakt zich in Nederland gehaat met zijn pro-Duitse houding. Niettemin zet hij zich ook in voor de joden, in zijn orkest, maar ook daarbuiten. Door zijn invloedrijke positie weet hij velen te helpen. Maar intussen triomfeert hij overal in Europa met zijn buitengewone dirigeerkunst, alsof er geen oorlog gaande is. Na de oorlog krijgt hij bij de zuiveringen in de muziek een dirigeerverbod. Pogingen in 1947 om aan zijn uitsluiting van het Nederlandse muziekleven een einde te maken, mislukken. Nooit zal Mengelberg terugkeren naar Nederland: in 1951 sterft hij in zijn huis in Zwitserland. Het levensverhaal van deze succesvolle dirigent is ten dele ook de geschiedenis van het Concertgebouworkest. Willem Mengelberg bracht het orkest op wereldniveau, een positie die het orkest heeft weten te behouden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gregg Hurwitz – Orphan X
(A.W. Bruna)
Hij is een mythische figuur, een man wiens naam alleen maar wordt gefluisterd. De Nowhere Man. Er wordt beweerd dat hij alles zal doen om je te beschermen als je om zijn hulp vraagt en dat hij nooit faalt. Maar de Nowhere Man is geen sprookje, hij bestaat echt…
Evan Smoak zet zijn aanzienlijke persoonlijke vaardigheden en middelen in om hen te helpen die zich tot niemand anders kunnen wenden. Als kind werd hij geselecteerd voor het Orphan-project, een officieel niet-bestaand trainingsprogramma binnen de geheime dienst. De Orphans werden opgeleid tot de beste sluipmoordenaars ter wereld en de allerbeste onder hen was Orphan X: Evan Smoak. Maar op een dag verdween Evan in het niets.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Wilfried de Jong – Zweefduik
(Podium)
In Zweefduik heeft een man van alle leeftijden ontmoetingen met vreemden en bekenden. Hij trekt met ze op — kijkt, luistert, proeft, ruikt — en laat ze weer gaan. Verliefd zit hij in een auto onder water met zijn meisje, in nachtelijk Rome kijkt hij toe hoe een prostituee zich wast in een bassin, hij helpt een schoolvriend bij een sprong van een spoorbrug en in een natuurmuseum wordt hij aangevallen door een woedende freule.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Peter Longerich – Hitler
(Hollands Diep)
Een monumentale biografie die nieuw licht schijnt op de dictatuur van Hitler.
Was Adolf Hitler een tiran, een psychopaat, een uitvoerder van een programma voor rassenideologie, of een charismatische Führer die door zijn aanhangers is tegengewerkt? In deze monumentale nieuwe biografie gaat historicus Peter Longerich alle bestaande karakteriseringen voorbij.
Longerich toont aan dat Hitlers persoonlijke inmenging in het Derde Rijk een zwaardere stempel heeft gedrukt op de gebeurtenissen dan tot nu toe werd aangenomen. Daarbij trad Hitler regelmatig verrassend en huiveringwekkend flexibel op. Of het nu ging om buitenlandse politiek, oorlogvoering, terreur, massamoord, godsdienstig beleid, culturele kwesties of het dagelijks leven van de Duitsers – in alle domeinen bepaalde hij tot in de kleinste details het beleid van het regime. Machtsstructuren die hem in de weg stonden ruimde hij consequent uit de weg, tot hij een bijna grenzeloze machtspositie had bereikt en hij de goedkeuring van de bevolking niet meer nodig had.
Op indrukwekkende wijze schetst Longerich Hitler als spil van het nationaalsocialisme. Uit zijn biografie komt een man naar voren die zich veel vaker en veel actiever persoonlijk mengde in de politieke besluitvorming van het Derde Rijk dan men tot nu toe heeft gedacht. Een essentiële studie voor iedereen die een beter beeld wil krijgen van Hitlers dictatuur.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sylvia Heimans – Josepha Mendels: het eigenzinnige leven van een niet-nette dame
(Cossee)
Josepha Mendels groeide aan het begin van de twintigste eeuw op in een orthodox-joods milieu, maar kon daar moeilijk aarden. Ze begon te schrijven naast haar werk als gouvernante, en vertrok op vierendertigjarige leeftijd naar Parijs, om het benauwde Nederland achter zich te laten. Na de Tweede Wereldoorlog zou ze een gevierd auteur worden, bekroond maar ook verguisd. Mendels is een flamboyante persoonlijkheid, maar er schuilt ook een diepe, droevige geschiedenis achter haar vrijgevochten karakter. De moord op haar hele familie door de nazi’s wierp niet alleen een schaduw op haar succes, maar op haar hele leven. Zeker is dat ze los is gekomen van haar orthodoxe jeugd. Na de oorlog was de jonge Simon Vinkenoog haar minnaar en Anna Blaman haar vriendin.
Ze werd een bekend en gelauwerd auteur door haar sterke, onafhankelijke vrouwelijke personages, en maakte er een punt van nergens bij te horen. Niet bij de joden, niet bij de feministen en niet bij de schrijvers: ‘De maatschappij schrijft mij niets voor. Ik doe alleen waar ik zin in heb. Ik zal sterven als een niet-nette dame.’ Wie is deze vrouw, die de verwachtingen van haar omgeving overwon en haar eigen weg koos? Die alle normen tartte door als vijfenveertigjarige vrouw een van de eerste ‘bewust ongehuwde moeders’ te worden, en die op haar tweeënzeventigste haar debuut als actrice maakte en schaars gekleed op het podium van een theater in Parijs stond?
Sylvia Heimans maakt de winst- en verliesrekening op van het leven van een eigenzinnige en onconventionele schrijfster, die haar omgekomen familie op het toneel van de grote literatuur wist te brengen, en het liefst had gewild dat haar familieleden getuige konden zijn van haar succes.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Arnold Karskens – Journalist te koop
(Querido)
Welke Nederlandse journalist is tegenwoordig nog te vertrouwen? Wie zijn de besten in het vak? En hoe goed of slecht is de nieuwsvoorziening in de vaderlandse kranten en op televisie eigenlijk?
De journalisten die in dit boek aan het woord komen, hebben een gezamenlijke zorg, constateert Arnold Karskens, namelijk dat de onafhankelijke journalistiek in deze tijd zwaar onder druk staat. Oorzaken zijn onder meer de oprukkende commercie, bezuinigingen op de redactiebudgetten, bemoeizuchtige voorlichters, valse inlichtingendiensten, indoctrinerende denktanks, redactionele lafheid en serieuze terreurdreigingen.
Met medewerking van Gertjan van Beijnum, Hassnae Bouazza, Jan Dijkgraaf, Derk Jan Eppink, H.J.A. Hofland, Theodor Holman, Stan van Houcke, Joris Luyendijk, Rudie van Meurs, Alexander Münninghoff, Annabel Nanninga, Joost Niemöller, Max Pam, Jan Roos, Xandra Schutte, Eric Smit, Martin Sommer, Udo Ulfkotte, Ebru Umar, Martin Visser en Brenno de Winter.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Rick Honings – De dichter als idool
(Bert Bakker)
Beroemdheden zijn van alle tijden, maar in de vroege negentiende eeuw kreeg het verschijnsel ‘roem’ een nieuwe impuls. Dankzij de Romantiek rijpte het idee dat de ware kunstenaar, verheven boven ‘gewone’ mensen, zich in maatschappelijk en cultureel opzicht diende te onderscheiden, met een bijzondere levensstijl en een excentriek imago.
Dichters werden toen ook bejegend als unieke figuren. Goethe in Duitsland en Byron in Engeland groeiden bijvoorbeeld uit tot echte celebrities, met een schare fans. Ook in Nederland ontstond in die tijd een fascinatie voor beroemde auteurs. Hun bewonderaars gingen op jacht naar handtekeningen, verzochten om een haarlok, stuurden fanmail, imiteerden de stijl van hun idool of ondernamen een bedevaart om hem te ontmoeten.
De dichter als idool analyseert de imago’s van zeven beroemde auteurs (zoals Hendrik Tollens, Nicolaas Beets, Piet Paaltjens en Multatuli), en laat ook zien hoe de literaire fan zich manifesteerde. Het boek biedt daarmee een eerste overzicht van de Nederlandse geschiedenis van literaire roem in de negentiende eeuw.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Peter Stanford – Judas
(De Bezige Bij)
Hij wordt beschouwd als de verpersoonlijking van het kwaad en is zonder twijfel de meest bespotte Bijbelse figuur: Judas Iskariot, de discipel die Jezus verraadde met een kus. Aan de hand van tweeduizend jaar kunst, theologie en literatuur schetst Peter Stanford een historische en culturele biografie van een man wiens naam synoniem werd met verraad.
Daartegenover plaatst hij de theorie dat Judas ook als slachtoffer kan worden beschouwd. Men zou Judas dankbaar moeten zijn voor de rol die hij in het goddelijke drama van de verlossing speelde.
‘You’ll have to decide,’ zong Bob Dylan in de jaren zestig, ‘whether Judas Iscariot had God on his side.’
Hoewel hij direct na zijn verraad een einde aan zijn leven maakte, werd Judas al die eeuwen in leven gehouden in poëzie, op schilderijen, in popliedjes en zelfs als biermerk. In dit boek leidt Stanford de lezer door een oneindig museum vol uitingen van fascinatie, afschuw en bewondering voor de grote verrader.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Frans van Deijl – Een weekendje oorlog
(Podium)
Vier Nederlandse vrienden, gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog, vertrekken voor een weekendje naar Normandië. Het doel is om ter plaatse een van de torenhoge kliffen te beklimmen, precies zoals de Amerikaanse Rangers dat in 1944 op D-day deden. Maar er is één verschil: de Rangers werden tijdens hun klim van bovenaf beschoten door de vijand, en velen van hen lieten daarbij het leven. Bang voor Duitsers hoeven de vier vrienden niet te zijn. Denken ze. Maar de door hen nagespeelde oorlogsscène krijgt een andere, schokkende uitkomst… Een weekendje oorlog is een vlot en spannend verhaal over vriendschap, verraad en moraal – en laat zien dat een soldaat huist in iedere man, zelfs de Nederlandse!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cees Nooteboom – Wat het oog je vertelt
(De Bezige Bij)
Al sinds de vroege jaren vijftig bereist Cees Nooteboom de wereld, op zoek naar de beelden en verhalen die onze cultuur vormen. In Wat het oog je vertelt laat hij zien wat écht kijken is.
‘Alle kunst heeft een element van bedrog, en ik weet dat ik bedrogen word; in de straten op die foto’s kan ik nooit meer lopen, omdat het nu eenmaal op die beelden toen is, en toen is een onbereikbaar land. Maar dat ik het gevoel heb dat het toch kan, daar gaat het om.’
In 2015 verscheen De schrijver als hoofdpersoon, een verzameling van Nootebooms beste stukken over literatuur. Wat het oog je vertelt bevat Nootebooms mooiste stukken over beeldende kunst, architectuur, film en fotografie en een kleine afdeling gedichten. Een unieke kijk op kunst – de blik van een zorgvuldige, avontuurlijke en immer nieuwsgierige waarnemer.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jan Guillou – Blauwe ster
(Prometheus)
Blauwe Ster is het nieuwe deel van De grote eeuw-serie van Jan Guillou over de geschiedenis van de twintigste eeuw aan de hand van de lotgevallen van drie broers. Jan Guillou maakt in dit nieuwe deel een uitstapje naar het genre dat hij als geen ander beheerst: de spionageroman. Het boek kan ook worden gelezen zonder kennis van de voorafgaande delen. De nieuwe generatie Lauritzen treedt naar voren. In het centrum staat de oudste dochter Johanne, die in het begin van de oorlog als koerier voor het Noorse verzet werkte. Nu bevindt ze zich in Stockholm, in de illegale wereld van spionage, bedrog en verraad, gerekruteerd door de Britse spionageorganisatie SOE – haar codenaam is Blauwe Ster. Johanne wordt bevorderd tot kapitein in het Britse leger. Na een reeks spectaculaire sabotageacties krijgt ze de verantwoordelijkheid over de grootste en belangrijkste operatie: om de Noorse joden te helpen ontkomen aan de Holocaust. Intussen verricht haar jongere zus Rosa niet minder riskant werk voor de militaire inlichtingendienst, waarmee hun zusterschap zwaar op de proef gesteld wordt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Josepha Mendels – Je wist het toch
(Cossee)
De oorlog is alomtegenwoordig, onderduiken is tijdens de bezetting in Nederland anno 1943 levensgevaarlijk. Frans Winter en Henriëtte Bas moeten vluchten. Ze leren elkaar kennen in Londen. Afgesneden van hun vaderland, volkomen geïsoleerd, storten ze zich vol overgave in dit nieuwe leven. Maar ze weten vanaf het begin al dat hun liefde eindig moet zijn, omdat Frans na de oorlog terug zal keren naar zijn gezin in Holland. Is er wel een nieuw leven mogelijk, wanneer je voortdurend weet dat je geliefden thuis leven in oorlog? Het liefdespaar besluit van het vacuüm waarin ze zich nu begeven te genieten. Als hun liefde tijdelijk is, als ze elkaar later nooit meer zullen zien, is er geen enkele reden om geheimen voor elkaar te hebben, of op je tenen te lopen. Passend bij dit tijdelijke bestaan geven ze elkaar nieuwe namen en gaan voortaan als Raderdier en Kabouter door het leven. Zij stoort zich niet aan zijn affaires, hij leeft op door haar aanstekelijke eigenzinnigheid. Ze vinden een unieke vorm van samenleven: het is juist de eindigheid die hun verbond speciaal maakt. Josepha Mendels laat ons de bittere noodzaak van liefde in de moeilijkste tijden zien, en hoe een prille verliefdheid de redding kan betekenen van twee haast verloren zielen, afgesneden van hun vaderland en familie. Met scherpe observaties en prachtige bewoordingen combineert ze de harde realiteit van de oorlogsjaren in Nederland met de vrolijke Campertiaanse liefdesgeschiedenis in Londen, ver van de gruwelijkheden – die desalniettemin toch in hun verhalen sluipen. Vluchten is onmogelijk. Zelfs als je ver weg bent.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Evald Flisar – Mijn vaders dromen
(Querido)
De veertienjarige Adam is een eenzame jongen: hij heeft, behalve zijn doodgeboren broertje, niemand om mee te praten. Meer en meer gaat hij op in zijn levendige dagdromen – maar zijn het wel dromen, zoals zijn vader, een gerespecteerde dorpsdokter, hem blijft verzekeren? De Sloveense bestsellerauteur Evald Flisar heeft met Mijn vaders dromen een confronterende roman geschreven over de wijze waarop kinderen boeten voor de zonden van hun ouders, over de weerbarstigheid van de menselijke geest en over hoe we tegelijkertijd goed en slecht, slachtoffer en dader zijn.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .