Onderstaande boeken heb ik in 2017 gecorrigeerd of persklaar gemaakt (tekstredactie)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
Loe de Jong – Jodenvervolging in Nederland 1940-1945
(Verbum)
Loe de Jong schreef het veel geprezen seriewerk Het Koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog. Dit veertiendelige overzichtswerk verscheen in 30 boekbanden (inclusief bijlagen, commentaren en register)in de periode 1969 t/m 1994. Vanwege deze lange tijdspanne van een kwarteeuw konden lezers geen helder en integraal beeld verkrijgen van het meest omvangrijke thema uit Loe de Jongs levenswerk: zijn analyse van de Jodenvervolging in Nederland.
Daarom bundelt Uitgeverij Verbum in samenwerking met het NIOD alle passages over de Jodenvervolging uit Het Koninkrijk in twee overzichtelijke banden De geschiedschrijving over de internationale Holocaust is na de publicatie van het laatste deel van Het Koninkrijk is niet stil blijven staan. In de eerste delen van Het Koninkrijk werd de term Holocaust nog niet eens gebruikt. Inmiddels zijn er vele nieuwe onderzoeksresultaten geboekt en zijn tal van andere accenten gelegd, maar het raamwerk van De Jongs analyse blijft onomstreden en voor iedereen relevant.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jane Gardam – Laatste vrienden
(Cossee)
Het zou een leven lang duren – en Betty is dan al overleden – totdat Edward Feathers en Terry Veneering, als advocaten felle tegenstanders in talloze processen, zich realiseren dat zij net zo goed vrienden hadden kunnen zijn. En toch: het blijft voor Edward ondanks dit voortschrijdend inzicht een raadsel wat Betty zo aantrekkelijk vond aan Veneering. Hij is dan wel een imposante verschijning en getrouwd met de mooiste vrouw uit een van de rijkste families van Hongkong, maar desalniettemin iemand die in de betere kringen van Hongkong (en in Engeland al helemaal!) als een parvenu wordt beschouwd.
Over Veneerings afkomst waren er altijd geruchten. Was zijn vader een circusartiest – of wellicht een Russische spion against the British Empire? Voor Feathers was dat gossip, hij wilde slechts weten waarom Betty nooit een kwaad woord over Veneering wilde horen. Maar zo’n vraag is not done voor Feathers – net als voor Veneering, die er uiteindelijk nooit achter kwam waarom Betty onomstotelijk trouw bleef aan haar onberispelijke man.
In het slotstuk van haar Old Filth-drieluik vertelt Gardam met de serene ironie van ouderdom en fatsoen, over de kunst van het zelfbedrog en de wonderbaarlijke capriolen van het leven. Maar vooral is Laatste vrienden een betoverende roman over een onverwachte vriendschap, de kunst van het vergeven en het vermogen om lief te hebben.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Emanuel Rutten – Het retorische weten
(Leesmagazijn)
In zijn filosofie richt de Amsterdamse filosoof zich op godsdienstfilosofie. Ruttens wijsgerige denken omvat echter veel meer onderwerpen.
In zijn filosofie richt de Amsterdamse filosoof zich op godsdienstfilosofie. Ruttens wijsgerige denken omvat echter veel meer onderwerpen. Van dit overige werk is tot dusver weinig gepubliceerd. Toen hij door Leesmagazijn benaderd werd om dit gemis ongedaan te maken beweerde Rutten dat zijn totale wijsgerige oeuvre in feite onpubliceerbaar is. Daarvoor zou het inmiddels een te complex en veelvormig mozaïek geworden zijn. Op een mooie ochtend op een terras in Amsterdam Oud-West werd desalniettemin afgesproken om een deel van dit overige filosofische werk uit te geven.
Deze uitgave is thematisch ruim opgezet. Het betreft een bundeling van teksten over retorica, over dialectiek en kenleer, over het sublieme en het auratische, over zingeving en zijnsdenken, over speculatief realisme, over betekenis en vrijheid, over de vraag of de filosofie in haar bestaan wordt bedreigd, en over liefde en lijden. We leren hierin een heel andere Rutten kennen dan de filosoof van de analytische filosofie en de metafysische godsargumenten. Deze kennismaking zal de lezer zeker niet ongemoeid laten. Ruttens teksten dagen uit, schuren en prikkelen. Ze hebben als doel de ziel van de lezer te bewegen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Maarten Hell – De Amsterdamse herberg 1450-1800
(Vantilt)
Denkend aan herbergen doemt een beeld op van benevelde bezoekers, banketten, zakkenrollerij, gokzucht en ontucht, kleurrijk verbeeld op kluchten en genreschilderijen. In het herbergwezen van Amsterdam (1450-1800) was ruimschoots plaats voor zulke excessen, maar de stedelijke drinkhuizen waren ook serieuze bedrijven die essentiële taken vervulden in de samenleving. Burgers en passanten vonden er een warm, droog en veilig onderkomen, een maaltijd, dranken en dikwijls een logeeradres. Herbergen dienden ook als ontmoetingscentra van velerlei soorten volk. Het onderlinge contact en de bijbehorende alcoholconsumptie konden leiden tot vechtpartijen, maar evengoed tot het bijleggen van conflicten en het sluiten van zakelijke overeenkomsten, tot het verstrekken van opdrachten voor kunstenaars, zeelieden en knechten of tot het arrangeren van betaalde seks. Daarnaast boden herbergen een podium voor politieke activiteiten, zoals vergaderingen van opstandige burgers en revolutionairen. Ten slotte vond een belangrijk deel van de koophandel in de gelagkamer plaats.
Vanwege deze maatschappelijke functies waren Amsterdamse herbergen in de vroegmoderne periode onmisbaar voor bevolking en bezoekers. Grotendeels op basis van onontgonnen bronnenmateriaal schetst Maarten Hell een beeld van de herberg als centrum van het openbare leven in de vroegmoderne periode.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jacqueline Schoemakers – Het failliet van de Javastraat
(Leesmagazijn)
In de aanloop naar de herinrichting van de Javastraat, een voornamelijk Turkse winkelstraat in Amsterdam-Oost, hoorde je in beleidskringen en daarbuiten vaak uitspraken als ‘Het ondernemerschap in de Javastraat is onder de maat’, of ‘Het winkelaanbod is eenzijdig van aard’. Deze zinnetjes, die als mantra’s bleven opduiken in een hele generatie beleidsplannen, zijn moeilijk te beoordelen op hun juistheid. Toch raakte de boodschap die ervan uitging verankerd in het collectieve bewustzijn van de stadsbewoners, een boodschap die niet gestoeld was op argumenten maar die door loutere herhaling transformeerde tot een schijnbaar valide en algemeen geldende grondslag voor de gentrificatie van een stadswijk.
Het failliet van de Javastraat is een close reading van een beleidsplan voor de economische versterking van de Javastraat. Door stil te staan bij woordkeus, zinsconstructie, herhaling en andere retorische trucs, legt Jacqueline Schoemaker de onderstroom bloot van de beeldvorming over de straat die ontstaat in het plan. Welke noodzaak wordt er door de beleidsmakers aangedragen voor de economische versterking? Wie of wat wordt er precies versterkt? En waarom staan zoveel zinnen in de passieve vorm?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Justine le Clercq – Krimp
(Podium)
Lina Hersenvoort bereidt zich voor op de tachtigste verjaardag van haar vader, die in Den Haag een befaamd Frans restaurant runt. Ze kan inmiddels prima overweg met het leven. Maar terwijl ze bezig is met de feestelijkheden, dringen herinneringen en schuld zich toch weer op. En dit keer is het eten van kalfshersenen niet voldoende om haar woede te stillen.
Met haar eigen, doorleefde stemgeluid besluipt Justine le Clercq de diepgewortelde agressie van Lina. Komt die voort uit plezier, sensatie of ligt er iets anders aan ten grondslag? Krimp is een huiveringwekkende zoektocht naar de oorsprong van vrouwelijk geweld.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Arne van Terphoven – Thunderdome. 25 years of hardcore
(Mary Go Wild)
Thunderdome begint in oktober 1992 en ontketent een totale revolutie: gabber wordt de grootste jongerencultuur die Nederland ooit heeft gehad. Hardcore kent ups en downs, maar vele fans blijven de Wizard trouw. In 2017 keert Thunderdome na vijf jaar afwezigheid terug. Het wordt de grootste editie ooit. Ruim veertig nationaliteiten komen naar Utrecht. Samen bewijzen zij: gabber ben je niet voor even, gabber ben je voor het leven.
Dit is het hele verhaal van ’s werelds grootste hardcore-feest in woord en beeld. Met unieke foto’s, paginavullend artwork, interviews met alle artiesten, wilde verhalen van toen en nu, de volledige line-ups, een uitgebreid verslag van de grootse terugkeer in 2017 en nog veel meer.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Flip van Doorn & Monica Wesseling – Het mooiste Nederland
(Thomas Rap)
Ooit een libellenreservaat bezocht? Weleens een harige ratelaar gezien, of een dobbe in de kwelder? Grote kans van niet. Toch hoef je er niet ver voor te reizen. Het mooiste Nederland, gebaseerd op de gelijknamige serie in Trouw, neemt je mee naar de fraaiste streken van de Lage Landen. Wandel en fiets over wierdijken, door stuifduinen of langs onzichtbare landsgrenzen. Geniet van weidse uitzichten en bezoek kastelen, forten en loopgraven. Langs de routes liggen kleurrijke, bijna vergeten plekken verborgen, die door de auteurs met smaak worden opgediend.
Het mooiste Nederland bevat meer dan zestig wandel- en fietstochten, die je leiden langs plekken die je gezien moet hebben. Elke route wordt met een beeldende pen tot leven gewekt en is voorzien van een plattegrond en praktische informatie. Een heerlijk boek – voor thuis op de bank én voor in de knapzak!
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ann Cotten – De huiverende waaier
(Leesmagazijn)
‘Het algoritme staat vast: de verliefde voelt zelfs begeerte als hij belachelijk overkomt.’ Wie dat zegt, is niet het soort mens dat van ontroering onder de indruk raakt. Maar de bedroefde student in pierrotkostuum valt haar op. En zit hij op een avond voor haar op de trap, dan neemt zij hem mee.
De binnenplaats van een Japanse universiteit, een afgelegen dorp in Oekraïne, Berlijnse clubs, een bus die zich door de nachtelijke Algerijnse woestijn een weg baant–dat zijn maar een paar van de plekken waar de helden van deze verhalen onderweg zijn, altijd in de een of andere aanblik verzonken, altijd bereid om voor de liefde op de vlucht te slaan, de schoonheid zelf in de ogen te kijken.
Zwierig slaat Ann Cotten een kameleontische waaier open – geaquarelleerde zeekomkommers van de ene kant, van de andere kant mensen, getroebleerd door de liefde. De wendbaarheid van haar poëzie vinden we in deze verhalen terug: ze zijn speels en cynisch, openhartig en toch onweerstaanbaar.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jaap van Eik – Rockklassiekers: Cream
(Verbum)
Drie Britse topmusici, Eric Clapton (21), Jack Bruce (23) en Ginger Baker (27), sloegen medio 1966 de handen ineen. Ze vormden een powertrio dat een potent mengsel van geïmproviseerde blues en psychedelische rock ging spelen. The Cream betekent in het Engels zoveel als ‘het beste van het beste’ of ‘de crème de la crème’. Want dat waren de musician’s musicians Clapton (gitaar, zang), Bruce (zang, bas, harmonica, toetsen) en Baker (drums). In slechts twee jaar en vijf maanden wist Cream de muziekwereld op z’n kop te zetten. In de zaal met lange, adembenemende solo’s op klassieke bluessongs, op de plaat met originele composities – hoofdzakelijk aangeleverd door Jack Bruce en diens tekstuele kompaan Pete Brown. De mannen zweepten elkaar tot het uiterste op, stegen tot duizelingwekkende hoogten, maar brandden elkaar evengoed af. De samenwerking was zo intens dat Eric Clapton zich na afloop voornam nooit meer mensen zo dicht bij zich te laten komen.
In tijden van flowerpower, hippies, geestverruimende middelen, muzikale tijdreizen, politieke onrust en demonstraties tegen de Vietnamoorlog, maakte Cream in Amerika de weg vrij voor supergroepen als Led Zeppelin en The Jimi Hendrix Experience.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jane Gardam – Een trouwe vrouw
(Cossee)
Begin jaren zestig keert Betty, op dat moment nog Elizabeth, terug naar haar geliefde, lawaaiige en naar heerlijk eten geurende Hongkong, waar zij is opgegroeid. Daar krijgt de jonge vrouw met de rode krullen, onmiskenbaar een kind van het British Empire, een onberispelijk huwelijksaanzoek. Schriftelijk, op briefpapier van een advocatenkantoor.
Als Betty ‘eeuwige trouw’ belooft aan Edward Feathers, een advocaat met de rare bijnaam Old Filth (Failed In London Try Hong Kong), weet zij intuïtief, dat hun huwelijk nauwelijks op passie gegrond zal zijn. En zij weet nóg niet, dat zij kort daarna Terry Veneering zal ontmoeten, de liefde van haar leven, en Edward Feathers’ aartsrivaal. Toch zal ze later, als oude dame terug in Engeland, bij hoog en bij laag beweren dat zij hartstochtelijk van Edward houdt. Is liefde een kwestie van attitude? Of van integriteit?
Lezers en boekhandelaren bewonderen de elegante stijl van Jane Gardam, haar altijd empathische observatievermogen, maar vooral haar uiterst genuanceerde inzichten in de human condition. Wie het verhaal vanuit het perspectief van Old Filth gelezen heeft in Een onberispelijke man, zal verrast zijn hoe totaal anders Betty haar jaren met Edward beschouwt.
De manier waarop Jane Gardam hetzelfde verhaal – het huwelijk van het echtpaar Feathers in de laatste dagen van het British Empire – zonder enige herhaling in een volkomen ander licht kan laten zien, noemt The Guardian ‘gaandeweg meesterlijk’.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Els van Diggele – We haten elkaar meer dan de Joden
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Dit boek gaat over verdeeldheid tussen Palestijnen onderling en niet over Israël en de bezetting van de Palestijnse gebieden. Het handelt over een vraag die doorgaans niet gesteld wordt: waarom zijn Palestijnen soms banger voor elkaar dan voor de Israëliërs?
De broederstrijd, een constante in de Palestijnse geschiedenis, blijft verborgen achter de schermen van de wereldpolitiek, terwijl de gewone Palestijn er dagelijks schade van ondervindt. Rechtvaardigt de inmiddels vijftig jaar durende bezetting het negeren van dit drama?
Tien jaar na de burgeroorlog tussen Hamas en Fatah lijkt een Palestijnse onafhankelijke staat een gepasseerd station en stevenen de Palestijnen af op hun eigen tweestatenoplossing. Is dat het lot van een volk dat zich kan verheugen in een obsessieve media-aandacht en in de hoogste ngo-dichtheid ter wereld?
Els van Diggele bezoekt dissidenten en andere goed geïnformeerde onafhankelijke Palestijnen: mensen met lef, die vrijuit spreken. Ze woonde in Ramallah en maakt ons met beurtelings humor en ernst deelgenoot van haar speurtocht in de Palestijnse gebieden, waar niets is wat het lijkt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Victoria Moore – De wijn-spijsbijbel
(Atlas Contact)
Een onmisbaar standaardwerk voor iedereen die graag wijn en eten combineert, met bonushoofdstuk over Nederlandse wijnen.
Met De wijn-spijsbijbel van Victoria Moore vind je de ultieme wijn bij je gerecht en andersom. Iedere (thuis)kok en wijnliefhebber weet namelijk dat een goede wijn-spijscombinatie een diner kan maken of breken. Maar hoe kies je de ultieme wijn bij het eten, of het perfecte eten bij je wijn? Voor Moore, vinologe en smaakexpert, is het combineren van eten en wijn een creatieve ontdekkingstocht. Op sprankelende wijze gidst ze je door de wondere wijnwereld en vertelt ze welke combinaties goed werken én waarom. Welke wijn drink je bij pure chocolade, waarom past witte wijn vaak beter bij de kaasplank dan rode en waarom zijn chili, knoflook en citroen gamechangers? De wijn-spijsbijbel staat boordevol informatie en inspiratie. Het daagt je uit om nieuwe combinaties uit te proberen en is een onmisbaar standaardwerk voor iedereen die graag wijn en eten combineert. Met een extra hoofdstuk over de wijnen van de Lage Landen door Niek Beute.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jacob Taubes – Ad Carl Schmitt. Tegenstrijdige overeenstemming
(Leesmagazijn)
‘Carl Schmitt denkt op apocalyptische wijze, maar van boven uit, vanuit de autoriteit; ik denk van onder uit. Gemeenschappelijk aan ons allebei is echter de beleving van tijd en geschiedenis als respijt, als uitstel van executie. Dat is oorspronkelijk ook een christelijke beleving van de geschiedenis.’
Jacob Taubes komt uit een oude rabbijnenfamilie. Hij promoveerde op drieëntwintigjarige leeftijd met een proefschrift over Abendländische Eschatologie. Hij doceerde judaïstiek en godsdienstwetenschap aan de universiteiten van Harvard, Princeton en Columbia. Vanaf 1961 doceerde hij als gastdocent aan de Freie Universität Berlin en vanaf 1965 werkte hij er als hoogleraar judaïstiek en hermeneutiek. Taubes had onder andere grote invloed op meerdere generaties Duitse denkers die bij hem in Berlijn in de jaren zeventig en tachtig studeerden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Charles Lewinsky – Andersen
(Atlas Contact)
Jonas is een vreemd, soms onuitstaanbaar kind. Want Jonas denkt als een volwassene, maar is gevangen in het lichaam van een kind – dat hij natuurlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten.
In Charles Lewinsky’s Andersen krijgt een mens een tweede kans. Hij wordt opnieuw geboren. Als Jonas. Maar met dat tweede leven kan hij niets beginnen. De man werd ook al eens in 1898 geboren. Vrijwillig nam hij deel aan de Eerste Wereldoorlog en hij folterde later mensen in de Tweede Wereldoorlog, althans, dat geeft hij meerdere malen aan. Boven alles heeft hij zich goed van zijn taken gekweten en anderen er met geweld toe gebracht ook hún functie te vervullen. Jonas is een vreemd, soms onuitstaanbaar kind. Want Jonas denkt als een volwassene, maar is gevangen in het lichaam van een kind – dat hij natuurlijk zo snel mogelijk achter zich wil laten. Op zijn twaalfde verdwijnt hij. Jonas is een hoofdfiguur die eigenlijk niet goed raad weet met zichzelf en er slechts van kan dromen zijn schuld te ontvluchten.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Patrick Modiano – Trilogie van een beginnend schrijverschap
(Querido)
Afwezige ouders, een vroeggestorven broer, een schooltijd op internaten, moeizaam overleven en het Parijs van de jaren zestig – ziedaar de elementen die de melancholische romans in deze trilogie met elkaar verbinden. Tegen die achtergrond probeert een jonge schrijver te ontsnappen aan de desolaatheid van zijn jeugd. Werkend aan zijn debuut verdiept hij zich in vragen waarop hij nooit een antwoord heeft gekregen. Hoe is zijn Joodse vader de oorlog doorgekomen? Was hij een collaborateur of een verzetsheld? Welke geheimen van de Duitse bezetting heeft Parijs nooit prijsgegeven?
Eens te meer bewijst Modiano in deze trilogie, bestaand uit de romans Verdaagd verdriet, Bloemen en puin en Hondenlente, zijn ongeëvenaarde meesterschap.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Lidewey van Noord – Peter Sagan
(Uitgeverij Q)
Supertalent? Veelvraat? Rockster? Beest? Natuurwonder? Oer-allrounder? Voor Peter Sagan schieten woorden tekort. Want hoe omschrijf je een fenomeen?
Hij is pas 27 en wordt nu al vergeleken met de groten der aarde als Michael Jordan, Lionel Messi en Eddy Merckx, de godfather van het wielrennen. Sagan boekte in zijn nog jonge carrière al talloze overwinningen. Hij won vijf keer op rij de groene trui in de Tour – en dat bij zijn eerste vijf pogingen. Hij volgde zichzelf op als wereldkampioen, iets wat maar vijf anderen deden in de rijke historie van het wielrennen. En hij wint klassiekers.
Sagan verovert de harten van het publiek met zijn aanvallende stijl, zijn instinctieve manier van koersen, en met zijn opgeruimde karakter en zijn wheelies natuurlijk. Sommigen zien in hem de verlosser: de man die de ingedutte, door data en wetenschap geregeerde wielersport weer populair gaat maken bij een breed publiek. Maar is wat we zien echt? Of het resultaat van een uitgekiende marketingstrategie?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konstantínos Kaváfis – Verzamelde gedichten
(Prometheus)
Gedichten die zo vanzelfsprekend overkomen dat je er een schok van krijgt. Gedichten als stootkussens, onmisbaar in ons eenmalige, bedreigde bestaan. Gedichten zo wijs dat ze alle zelfhulpboeken overbodig maken. Geen wonder dat K.P. Kavafis met zijn tegelijk nuchtere én zinderende gedichten over onbekend verleden en alledaags heden, over zijn geliefde en gehate Hellas, en over de kleine drijfveren achter de grote politiek de wereld veroverde.
De laatste tijd ontdekt men een nog originelere Kavafis: zo durfden zijn vroegere uitgevers het niet aan zijn hoogst eigenwijze Grieks ongewijzigd te laten. In deze definitieve editie, waarin naast onder meer de ‘154 gedichten’ ook álle ‘gedichten in bewerking’ zijn opgenomen, wordt Kavafis een dichter van de eenentwintigste eeuw.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Johan Harstad – Max, Mischa & het Tet-offensief
(Podium)
Max, Mischa & het Tet-offensief is het verhaal van toneelregisseur Max Hansen, die als puber naar Amerika emigreert. Hij heeft moeite om zijn jeugd in Stavanger, waar hij als kind van communistische ouders het Tet-offensief naspeelde, achter zich te laten. Maar in New York ontdekt hij dat eigenlijk iedereen daar ontheemd is. In kunstenares Mischa en Vietnam-veteraan Owen treft hij dierbare lotgenoten.
Het magnum opus van Johan Harstad is een hypnotiserende vertelling die vele decennia en continenten omspant: van de oorlog in Vietnam en Apocalypse Now tot jazzmuziek, van Mark Rothko en Burning Man tot de aanslag op de Twin Towers. Maar bovenal draait deze volstrekt verslavende roman om de vraag: hoe lang moet je weg van huis zijn voordat het laat is om terug te keren?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Philip Mechanicus – In depot
(Verbum)
In zijn dagboek In Depot heeft Philip Mechanicus een ooggetuigenverslag van dag tot dag van zijn verblijf in kamp Westerbork gegeven. Tegelijk observerend en betrokken bij het lot van zijn medegevangenen, ‘alsof ik als officieel reporter een schipbreuk versla’, beschrijft hij het dagelijkse leven in de periode 28 mei 1943 – 28 februari 1944 in dit kamp.
Deze schijnbaar zich distantiërende en haast commentaarloze wijze van koel noteren maakt dit dagboek tot een van de meest schrijnende documenten over de deportatie van meer dan 100.000 Joden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mark van Gheluwe – Brief aan de paus
(De Bezige Bij)
Mark Vangheluwe besloot na jarenlang misbruik door zijn ‘nonkel bisschop’ het gevecht aan te gaan en het zwijgen te doorbreken. In 2010 ontketende hij met de bekendmaking van een van de grootste schandalen binnen de rooms-katholieke kerk een mediastorm die wereldwijd de pers haalde. Ondertussen leidt hij met zijn gezin een rustig bestaan in een uithoek van Vlaanderen, maar schaamte en angst blijven hem parten spelen. Tot het moment dat hij tot het inzicht komt dat hij over zijn eigen leven kan beslissen en daarvoor de vorm en de woorden vindt: een brief aan de paus.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ryszard Kapuściński – De dood van de ambassadeur
(Querido)
Een ogenschijnlijke voetnoot bij de Koude Oorlog: op 31 maart 1970 ontvoeren linkse far-rebellen graaf Karl von Spreti, ambassadeur in Guatemala van de Bondsrepubliek Duitsland. Zes dagen later wordt hij dood teruggevonden, vermoord door een schot in het hoofd.
Vanachter zijn bureau in Mexico-Stad beschrijft de Poolse meesterjournalist Ryszard Kapuscinski (1932-2007) de moord op Von Spreti. Het resultaat is een messcherp verhaal over de bloedige geschiedenis van Guatemala, waar kolonel-dictators elkaar en hun onderdanen naar het leven staan terwijl de Amerikaanse United Fruit Company de vruchten plukt.
In De dood van de ambassadeur ontleedt Kapuscinski niets minder dan het wezen van de dictatuur, waarin de stilte beklemmender is dan het lawaai. Zijn analyse is nog onverminderd actueel.
De dood van de ambassadeur verschijnt nu voor het eerst in Nederlandse vertaling en wordt ingeleid door Frank Westerman.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jane Gardam – Een onberispelijke man
(Cossee)
Alles aan Edward Feathers is vlekkeloos – zijn garderobe, zijn manieren, zijn naam en faam als topadvocaat met een glansrijke carrière in Hongkong. Door en door een gentleman, die zijn bijnaam Old Filth – Failed In London, Try Hongkong – geen eer aandoet. Maar zijn onberispelijkheid is bedrieglijk en misleidt vaak ook hemzelf. Na de dood van zijn geliefde Betty, zijn echtgenote, lijkt hij onverstoorbaar en koestert hij zijn herinneringen aan haar. Maar met de herinneringen komen ook de twijfels. Waarom heeft zij zijn collega en tegenpool Terence Veneering altijd verdedigd, of tenminste nooit een kwaad woord over hem gesproken? Wat in hun huwelijk was respect, wat genegenheid en wat onvoorwaardelijke liefde? Wat hebben zij voor elkaar verborgen willen houden? Edward heeft moeite het beeld van Betty helder te krijgen. Op een koude Engelse winterdag sluit hij zichzelf per ongeluk buiten en staat in zijn sloffen op het besneeuwde tuinpad. Noodgedwongen belt hij aan bij de nieuwe buurman: Veneering. Iemand die, voelt Edward, meer van Betty weet dan goed is voor zijn zielenrust en liefdevolle herinneringen.
Met groot stilistisch meesterschap ontvouwt Jane Gardam een bewogen leven in tijden van het ondergaande British Empire. Haar roman over Edward Feathers, een meester in het verbergen van zijn teleurstellingen, obsessies en tekortkomingen, illustreert wat zo belangrijk is in ons leven: empathie en integriteit. Met Een onberispelijke man valt een grote auteur te ontdekken, een meester van de lichte toon en de zinderende sfeer, van de grote Gesellschaftsroman in tijden van diepgaande veranderingen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hans Ulrich – De vader die terugkwam
(Verbum)
In De vader die terugkwam verbindt Hans Ulrich zijn Twents-Oostenrijkse familiegeschiedenis met de bloedige wereldgeschiedenis van de twintigste eeuw. Op zevenjarige leeftijd komt de Weense vader van Hans Ulrich aan in Hengelo, eerst tijdelijk om op krachten te komen, maar later wordt hij geadopteerd. Hij zal niet meer uit Hengelo vertrekken. In de Tweede Wereldoorlog moet hij onderduiken om aan de Duitse dienstplicht te ontkomen. Op het jonge leven van Hans Ulrich heeft dit allemaal grote indruk gemaakt. Maar de vader kwam terug uit de onderduik! Met gevoel voor detail heeft Hans Ulrich zijn roman gegoten in een caleidoscopische en meanderende combinatie van fictie en non fictie, een familiegeschiedenis die zich afwisselend afspeelt in Wenen, Rusland en Twente, verweven met een lichtvoetige, luchtige en erudiete beschrijving van de wereldpolitiek.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tom Hofland – Lyssa
(Querido)
Mestopes, 1877. Op zomerverlof in de grote stad ontmoet de jonge officier Gaspar Szabó de intrigerende Lyssa Boktani. Als vrouw van een rijke intellectueel introduceert zij hem in de hogere kringen van de Mestopische elite. Gaspar droomt ervan haar weg te kapen van haar man Viktor, een schuwe mensenhater. Intussen broeit er in de zonnige straten van Mestopes een ziekte die van mensen beesten maakt. Een reeks ongelukken zorgt ervoor dat Gaspar de mysterieuze Viktor Boktani daadwerkelijk ontmoet en de zomer in het teken komt te staan van de grote drie: liefde, vriendschap en de dood.
Lyssa is een uitzonderlijk boek: een ode aan de befaamde romans van de Grote Russen, aan de negentiende eeuw en aan het kostuumdrama in het algemeen.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Belinda Bauer – De schitterende doden
(A.W. Bruna)
Hij zou haar kunnen doden.
Zij zou het kunnen toelaten.
Eve Singer is op zoek naar de dood. Haar carrière als misdaadverslaggever lijkt voortijdig aan zijn eind te komen en ze is bereid om alles te doen om haar op sensatie beluste publiek tevreden te stellen. De moordenaar is ook op zoek naar de dood, om aan iedereen de schoonheid van het sterven te laten zien. Hij kondigt zijn macabere optredens van te voren aan en zorgt ervoor dat deze voor iedereen te zien zijn.
Wanneer de moordenaar contact opneemt met Eve, grijpt ze deze kans om als eerste de moorden te verslaan met beide handen aan.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Carlo Groot – Izar
(Podium)
Carlo zag zichzelf nooit als vader. Maar als hij zijn vriendin Lisette steeds ongelukkiger ziet worden door haar niet vervulde kinderwens, gaat hij schoorvoetend overstag. Het resultaat blijft echter uit. Lisette stelt voor hulp te zoeken. Zo komen ze terecht in een mallemolen van medische onderzoeken, hormoonbehandelingen en ivf-pogingen.
Carlo Groot biedt een uniek, mannelijk perspectief op ivf. Zijn rauwe verdriet wordt afgewisseld met humoristische anekdotes vol zelfspot. Dit maakt Izar tot een onvergetelijk boek over wachtweken en werkstress, over onverwacht geluk en ongekend verdriet, over hormoonspiegels en aftrekkamertjes.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bas en Olivier de Gaay Fortman – De Grondwetwijzer
(Prometheus)
Wereldwijd is het politieke toneel in korte tijd hevig veranderd. Zelfs de parlementaire democratie staat onder druk. De financiële crisis beschadigde economische verwachtingen op het moment dat brandhaarden rond Europa voor grote stromen vluchtelingen zorgden en terreuraanslagen het nieuws gingen domineren. Populisme en referendumpolitiek volgden en de maatschappij raakte in verwarring. Hoe geven we onze uit balans geraakte samenleving weer politieke structuur?
Een positief antwoord ligt in de Nederlandse grondwet. Daarin zijn normen vastgelegd die zijn voortgekomen uit een beschavingsgeschiedenis van vele eeuwen. De grondwettelijke waarden zijn van alle tijden; zo heeft deze krachtige tekst het vermogen verbindingen opnieuw te leggen, zowel tussen politici en burgers als tussen burgers onderling. Met dat oogmerk komen oorzaken van politieke verwarring in dit boek aan de orde, evenals de grondleggers die aan de basis stonden van de democratische rechtsstaat zoals wij die nu kennen. Grondwetprincipes die richting kunnen geven aan democratisch debat en politieke praktijk worden verhelderd. Ook worden reacties op problemen als migratie, klimaat, armoede en terrorisme tegen het licht van de grondwet gehouden. Het betoog eindigt met de Grondwetwijzer: een tabel waarmee elke politieke partij in één oogopslag op grondwettelijkheid kan worden beoordeeld.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .