Onderstaande boeken heb ik in 2021 gecorrigeerd of persklaar gemaakt (tekstredactie)
Recentste titel boven, oudste titel beneden
Maria Stahlie – Muilperen
(Querido)
Een feest in Brussel, een geleende auto, een ontmoeting met een ex-geliefde, een ijzelregen en een bijna fatale slippartij… met elkaar zorgen ze ervoor dat Lisette Wigman, vijfentwintig jaar oud, na een periode van stilstand weer in beweging komt. Ze onthult eindelijk aan haar ouders dat de vader van haar tweejarige zoontje Wout een jongen uit een rijke buitenwijk van Miami is, met wie ze daar goed bevriend raakte en die niet lang voor haar terugreis naar Nederland verongelukte. Samen met haar kind verhuist ze naar Amsterdam – vastbesloten om de ambities en idealen die ze tijdens haar verblijf in Amerika onder het tapijt heeft geveegd nieuw leven in te blazen.
In Muilperen schijnt Maria Stahlie licht op de mysterieuze wet dat een mens met een plan onvermijdelijk tegen een even hardhandige als genadevolle vuist aanloopt.
Aandacht in de media:
https://www.telegraaf.nl/entertainment/1739223690/muilperen-de-wraak-van-jonge-moeder-blijkt-zoet
https://www.parool.nl/kunst-media/herhalingen-opsommingen-en-terzijdes-waar-is-de-beheerste-stahlie-van-weleer~b7a7e0de/
https://www.trouw.nl/recensies/in-muilperen-beent-maria-stahlie-haar-personages-genadeloos-en-vol-mededogen-uit~b93baa89/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Stefano Mancuso – Bomen van de wereld
(Cossee)
Of het nu gaat over het leven op deze planeet of over de klank van een viool, over de toekomst van onze steden of over het oplossen van misdaden: alles begint bij een plant.
Eén fijnspar in het bos van Paneveggio, Italië. Van die boom maakte Stradivarius zijn veertien beste violen. Vioolbouwers over de hele wereld gebruiken tegenwoordig de modernste technieken om de klank van de zeventiende-eeuwse viool te benaderen, maar toch zweert elke violist nog steeds bij de klassieke violen van Stradivarius. Ligt het aan de lijm die hij gebruikte? Het drogingsproces? Het vernis? Nee, stelt Stefano Mancuso, het geheim zit in het herkennen van die ene perfecte fijnspar in het bos van Paneveggio.
In Bomen van de wereld reist de bioloog van Italië naar Manhattan en van het zuidelijkste puntje van Japan naar Parijs om onderzoek te doen naar bijzondere bomen en planten. Hun verhalen zijn namelijk onlosmakelijk verbonden met die van ons. Want, zo weet Mancuso: ‘Het begint en eindigt allemaal bij planten. Of het nu gaat over het leven op deze planeet of over de klank van een viool, over de toekomst van onze steden of over het oplossen van misdaden: alles begint bij een plant. Elk verhaal begint met een plant.’
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Roanne van Voorst – Met z’n zessen in bed
(Podium)
De toekomst van liefde – van polyamorie tot relatiepillen en robots om verliefd op te worden.
Liefde is een van de belangrijkste en indringendste ervaringen in ons leven. We begaan er misdaden voor en breken er harten om, ze laat ons zingen van geluk en huilen van verdriet. Ons kunnen verbinden met anderen is dé essentie van mens-zijn: zonder verbinding groeien we niet, leren we niet, floreren we niet, sterven we uit. Maar de liefde is momenteel razendsnel aan het veranderen. Er worden medicijnen uitgevonden die je verliefd kunnen maken of houden, er bestaan robots om seks mee te hebben en er wordt gestreden voor wetten om met meer dan twee mensen te mogen trouwen. Tegelijkertijd is er een groeiende groep mensen die bewust alleen blijft: de sologamisten.
Antropoloog van de toekomst Roanne van Voorst onderzoekt de toekomst van liefde, verliefdheid, genegenheid. Via filosofische literatuur, interviews met futuristen, ervaringsdeskundigen, uitvinders maar vooral: aan de hand van eigen, antropologisch onderzoek.
Met z’n zessen in bed is een fascinerende en zinnenprikkelende vooruitblik op de toekomst. Voor iedereen die nieuwsgierig is naar de toekomst van dat wat ons mens maakt.
Aandacht in de media: https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/artikel/5284039/t-oekomst-van-liefde-en-seks-roanne-van-voorst-boek-met-zn-zessen-bed
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/hoe-moet-het-verder-met-liefde-en-seks-in-de-21ste-eeuw-deze-twee-auteurs-gaan-met-open-blik-op-zoek-naar-een-antwoord~be0e33fc/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Elco Lenstra – Wij willen hier geen avonturiers
(Thomas Rap)
‘Mijn overgrootvader duelleerde met zwaarden, was marinier, chirurg, romanpersonage in een bestseller, met medailles behangen oorlogsheld, auteur van medische artikelen over tyfus, hazenlippen en schotwonden in het hoofd, bergbeklimmer, prijswinnend jockey, sanatoriumdirecteur in China, grootgrondbezitter met privéchauffeur en volgens de nazi’s een volstrekt onbetrouwbare vrijmetselaar.’
Ernst August Kaerger (1879-1955) had eigenlijk bakker moeten worden in een slaperige provinciestad in Pruisen, net als al zijn voorvaderen. Een periode vol omwentelingen in het Duitsland van begin twintigste eeuw zou echter vele andere levens voor hem in petto hebben: zo werd hij onder meer marine-arts in koloniaal Namibië en China, opereerde hij tijdens de Eerste Wereldoorlog honderden jonge mannen op de slagvelden in Vlaanderen, verbond de vingers van de Rode Baron, was aanwezig toen SS’er Reinhard Heydrich zijn vrouw ontmoette, kruiste wegen met zowel keizer Wilhelm II als Adolf Hitler en redde zijn eigen zoons van de verschrikkingen aan het Oostfront tijdens de Tweede Wereldoorlog.
In Wij willen hier geen avonturiers reconstrueert Elco Lenstra, op basis van dagboeken, meters archiefmateriaal en honderden brieven, op meeslepende wijze het fascinerende leven van zijn overgrootvader, die getuige is geweest van talloze hoogte- en dieptepunten in de moderne Europese geschiedenis.
Aandacht in de media:
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/24/we-kunnen-alleen-maar-hopen-op-een-saaier-leven-a4093392
https://www.parool.nl/kunst-media/van-afrika-tot-oorlogsjaren-elco-lenstra-onderzocht-de-vele-levens-van-zijn-duitse-overgrootvader~bc6eacbf/
https://www.nporadio2.nl/fragmenten/spijkers-met-koppen/91db7f30-b72e-4b91-9f72-1af8ceac3bc2/2022-02-26-elco-lenstra-schreef-een-boek-over-zijn-overgrootvader-die-was-chirurg-oorlogsheld-bergbeklimmer-jockey-vrijmetselaar-sanatoriumdirecteur-in-china-en-nog-veel-meer
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ties Joosten – De blauwe fabel
(Follow The Money)
Geen enkele bedrijfstak wordt zo gedomineerd door avontuur, romantiek en patriottisme als de luchtvaart. Geen bedrijf maakt Nederlanders trotser dan de KLM. Onze koninklijke luchtvaartmaatschappij zou zelfs aan de basis van het succes van de BV Nederland staan. Maar op welke feiten is dat gebaseerd?
In De blauwe fabel vertelt Ties Joosten aan de hand van minutieus historisch onderzoek en op basis van tientallen interviews hoe de KLM keer op keer profiteert van de Nederlandse liefde voor de zwaan. Of ze nu geraakt wordt door economische crises, een pandemie of opkomend nationalisme: de overheid staat altijd klaar met een grote zak geld om haar te redden.
Nu de klimaatcrisis de toekomstperspectieven van het luchtvaartbedrijf langzaam maar zeker doet vervagen, is het tijd om de oude zwaan recht in de ogen te kijken. Worden we na honderd jaar nog altijd verblind door de eeuwige liefde voor onze nationale trots?
Aandacht in de media:
https://www.parool.nl/kunst-media/de-blauwe-fabel-is-een-bijbel-voor-wie-toch-al-pleit-voor-krimp-van-de-luchtvaart~ba763240/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Willem van Toorn – Morgenrood
(Querido)
Op een dag ontvangt Thomas Corbelijn, 27 jaar, dagboeken van zijn overgrootvader. Daarin beschreef Maarten Corbelijn wat hij zag tijdens de Eerste Wereldoorlog, toen hij Klaartje, die als verpleegster naar het front ging, achternareisde omdat ze zijn brieven niet meer beantwoordde. Thomas, die méér begrijpt van de socialistische toon in het dagboek dan van zijn cynische vader, reist met zijn vriendin Susan naar Ieper, Duinkerken en Verdun, waar die oorlog nog alom aanwezig is. Meer en meer vraagt hij zich af of al die mensen toen omgekomen zijn voor de materialistische wereld waarin we nu leven.
En de schrijver zelf? Tussen de dagboekfragmenten en het reisverhaal door trekt hij fel van leer tegen de almaar populistischer wordende maatschappij. Waar is de hoop van de wederopbouw gebleven, toen er geïnvesteerd werd in onderwijs en controleerbare feiten nog een rol speelden?
Aandacht in de media:
https://www.npostart.nl/willem-van-toorn-bij-brommer-op-zee/20-02-2022/POMS_VPRO_16823250
https://lc.nl/cultuur/boeken/Hoop-is-al-heel-wat-27494561.html
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/21/wat-begrijp-je-als-schrijver-op-leeftijd-van-de-wereld-van-een-27-jarige-a4116326#/handelsblad/2022/04/22/#208
https://www.tzum.info/2022/02/recensie-willem-van-toorn-morgenrood/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Koen Vergeer – Max wereldkampioen
(Atlas Contact)
Max Verstappen is wereldkampioen! Na een geweldige tweestrijd heeft Max zevenvoudig Formule 1-kampioen Lewis Hamilton eindelijk van zijn troon gestoten. Een jaar lang hielden Verstappen en Hamilton autosportvolgers wereldwijd in spanning. Niet eerder zag de koningsklasse zo’n intens duel tussen twee topcoureurs.
Een absolute thriller. Nederlands beste autosportschrijver Koen Vergeer laat je dit historische Formule 1-gevecht opnieuw beleven. Alle races, inhaal-acties, crashes, intriges en natuurlijk de zinderende ontknoping. Ook al is de afloop bekend, met Max wereldkampioen je zit weer op het puntje van je stoel.
Aandacht in de media:
https://www.formule1.nl/nieuws/koen-vergeer-over-zijn-boek-max-wereldkampioen-de-plottwists-kwamen-vanzelf/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gerard Janssen – Hackers
(Thomas Rap)
Max Verstappen is wereldkampioen! Na een geweldige tweestrijd heeft In veel Hollywoodfilms verschijnt vroeg of laat een hacker. Er flitsen wat cijfers en letters over het beeldscherm, en voilà: daar is de geheime informatie die de beveiligingscamera’s uit kan zetten. Maar wat doen hackers nu eigenlijk echt? En hoe doen ze dat? Journalist Gerard Janssen kwam erachter dat ze dit niet zomaar vertellen. Maar als je wilt leren hacken, zullen hackers je altijd helpen. Janssen betrad de gesloten wereld van de hackers en ontdekte de rijke subcultuur van een even activistische als hechte gemeenschap, met één gemeenschappelijke strijd: die voor een open, vrij en veilig internet.
Hackers is een intrigerend en razendspannend boek – over vrouwelijke hackers, de kwetsbaarheid van verkiezingsuitslagen en hoe drie Nederlanders het Twitteraccount van Trump hackten.
Aandacht in de media:
https://www.trouw.nl/cultuur-media/hackers-zijn-net-spider-man-ontdekte-schrijver-gerard-janssen-ze-kunnen-veel-meer-dan-je-in-films-ziet~b19d0882/
https://www.parool.nl/ps/gerard-janssen-54-schreef-een-boek-over-hackers-de-vrijheidsstrijders-van-het-internet~bbcad753/
https://www.standaarduitgeverij.be/hackers-van-gerard-janssen/
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/02/hackers-zijn-vooral-bezig-de-wereld-veiliger-te-maken-a4096210
https://www.radio-nederland.nl/podcasts/nos-op-3-tech-podcast2
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gerbrand Bakker – De kapperszoon
(Cossee)
Twaalf jaar na zijn laatste roman schrijft Gerbrand Bakker een fenomenale nieuwe roman over rouwverwerking en de onontkoombare kracht van familiebanden.
Simon is kapper in de Jordaan. In tegenstelling tot zijn grootvader, die ook kapper was, is hij niet erg gepassioneerd over dat knippen en scheren. Bij hem is het bordje fermé vaker naar buiten gedraaid dan het bordje ouvert, want elke klant is een mens en mensen zuigen energie. Maar er is één klant met wie hij buiten de zaak contact heeft: de schrijver. De schrijver zoekt naar een onderwerp voor zijn volgende boek en wordt gegrepen door het verhaal van Simons vader. Want is die echt omgekomen bij de vliegtuigramp op Tenerife in 1977? En waarom stapte hij überhaupt in dat vliegtuig, en liet hij zijn zwangere vrouw achter?
De kapperszoon is een boek vol verrassende wendingen, een roman over rouwverwerking en de onontkoombare kracht van familiebanden.
Aandacht in de media: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/24/gerbrand-bakker-doet-misschien-wel-het-meest-liefdevolle-wat-een-schrijver-kan-doen-a4093486
https://www.npostart.nl/brommer-op-zee/20-03-2022/VPWON_1336287
https://www.facebook.com/VPROBrommeropzee/videos/263085972694169/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Nisrine Mbarki – Oeverloos
(Pluim)
Nisrine Mbarki’s leven speelt zich af in verschillende talen en op verschillende continenten; voor haar zijn meertaligheid en schakelen tussen verschillende perspectieven een deel van het dagelijkse leven. In deze bundel pelt ze als een archeoloog die lagen af en laat ogenschijnlijke tegenstellingen samenkomen: het aardse en de mystiek, de stad en de natuur, het eeuwige reizen en stilstaan. Met mededogen voor al wat leeft hertekent ze de wereldkaart, en verkent de grenzen van de verschillende gedaanten die ze zelf belichaamt: moeder, dochter, vrouw, schrijver.
Mbarki trekt alle registers van de taal open, soms is het verstikkend, soms bevrijdend, soms laat ze bombastisch de zweep knallen, dan wordt het weer ingetogen; oude verhalen en geschiedenissen, overgeleverd van generaties terug, en nieuwe, die snel wortelen in de stad die altijd in beweging is. Mbarki laat in dit eigenzinnige debuut haar krachtige, autonome stem horen.
Aandacht in de media: https://www.nporadio4.nl/fragmenten/opium/8a4188fa-b252-4fc6-b8d9-88ea973b9f99/2022-01-18-het-gesprek-nisrine-mbarki
https://www.bd.nl/den-bosch-vught/nisrine-wil-niet-in-een-kader-en-ook-niet-in-een-boekenkast-br~a9a582f2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Annie Dillard – Schrijversleven
(Atlas Contact)
In ‘Schrijversleven’ laat Annie Dillard zien welke toewijding, welk gevoel voor absurditeit en durf kenmerkend zijn voor het bestaan van een schrijver. Gevoelig en met de haar kenmerkende humor vertelt ze niet alleen over haar eigen, soms tot wanhoop stemmende ervaringen tijdens het schrijven van haar boeken, maar ze biedt in ‘Schrijversleven’ vooral ook een dieper inzicht in het dagelijkse reilen en zeilen van een van de meest mysterieuze en mooie beroepen op aarde. Voor niet-schrijvers geeft ‘Schrijversleven’ een indringend beeld van de beproevingen en triomfen van een leven dat met louter letters en woorden wordt doorgebracht, voor schrijvers is het een herkenbaar en troostend verhaal van een stimulerende en buitengewoon getalenteerde collega.
Aandacht in de media:
https://www.vprogids.nl/boeken/artikelen/2022/Hemelse-waaghalzerij–het-schrijversleven-van-Annie-Dillard.html
https://www.trouw.nl/recensies/in-schrijversleven-doet-icoon-annie-dillard-uit-de-doeken-waarom-en-hoe-ze-schrijft-ik-waak-bij-mijn-boeken~be37ab34/
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/02/24/een-worstelgevecht-met-een-alligator-a4093428
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zef Hemel – Er was eens een stad
(Pluim)
Als planoloog Zef Hemel in 2004 in Amsterdam aan de slag gaat begint een zoektocht naar een nieuwe ruimtelijke planning: visionaire planologie. Deze gaat niet meer uit van het idee van maakbaarheid, maar is democratisch en wordt gevoed door ervaringen en verbeeldingskracht van burgers. Een gedeelde toekomstvisie wordt leidraad in al het handelen. Met het verhaal van Amsterdam als toekomstige metropool introduceert Hemel een narratieve benadering en een regionale aanpak. In Er was eens een stad laat hij zien hoe dit in zijn werk ging en vertelt hij hoe zijn persoonlijke helden Patrick Geddes, Theo van Lohuizen, Jane Jacobs, John Friedmann, Dirk Frieling en James Throgmorton hem steeds weer inspireerden. Dit boek vormt het magnum opus van Hemel: het resultaat van zijn veertigjarige carrière als planoloog.
Er was eens een stad demonstreert hoe visionaire planning in een steeds complexere wereld met bescheiden interventies voor grote verandering kan zorgen.
Aandacht in de media:
https://stadszaken.nl/artikel/3956/zef-hemels-er-was-eens-en-stad-is-verplicht-leesvoer-voor-mark-rutte
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/19/weg-met-dat-taboe-op-groei-a4065872
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Natalie Koch – Buiten is de wereld normaal
(Querido)
Hoe geef je je leven vorm als je de manier waarop zelf moet uitvinden? als je afwijkt van de norm?
Welkom in de wereld van Ella. Taxichauffeur, mantelzorger voor haar zus – die zich uit protest tegen de Big Brother-maatschappij met een elektrische typemachine in huis heeft opgesloten – en niet in staat tot een relatie. Vanuit haar taxi observeert ze Rick, met wie ze het contact abrupt heeft verbroken, en probeert ze hem in haar leven te houden zonder dat hij het in de gaten heeft. De gevoelens die ze nog steeds voor hem heeft koestert ze als haar allermooiste liefde, niet vatbaar voor de krassen van alledag.
Wat begint als een spel heeft echter onvoorziene gevolgen, en Ella ziet zich voor de vraag gesteld of de illusie van verbondenheid beter is dan een leven in eenzaamheid.
Buiten is de wereld normaal is een fascinerende, ontroerende zoektocht naar ware liefde.
Aandacht in de media:
https://www.tzum.info/2022/01/recensie-natalie-koch-buiten-is-de-wereld-normaal/
https://lc.nl/cultuur/boeken/Ella-houdt-niet-van-seks-27365925.html
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jenne Jan Holtland – De koerier van Maputo
(Podium)
Een Nederlander in de Zuid-Afrikaanse revolutie
Op een ochtend in juni 1985 wordt een Nederlander gearresteerd langs een snelweg in Zuid-Afrika. Hij is op heterdaad betrapt bij de smokkel van wapens. Wie is hij en wat dreef hem? Dit is het verhaal van Klaas de Jonge, een antropoloog en mensenrechtenactivist, als vrijwilliger gerekruteerd door de militaire tak van het anc. In de strijd tegen de apartheid helpt hij jarenlang bij de geheime smokkel van geld, pamfletten en explosieven.
In De koerier van Maputo gaat journalist Jenne Jan Holtland met Klaas de Jonge terug naar Afrika, waar De Jonge gevierd wordt als verzetsheld. Door de lens van zijn leven verkent Holtland de grenzen van verzet en idealisme, geweld en pacifisme, overgave en autonomie. Een journalistiek-filosofische roadtrip die decennia omspant, van de dekolonisatie tot aan de dilemma’s van nu.
Aandacht in de media:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/jenne-jan-holtland-verkent-morele-dilemma-s-in-zuid-afrika~b147fd14/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hugo Logtenberg – Achter De Dijk
(Podium)
Wie ooit een concert van De Dijk heeft bezocht, kent het handelsmerk van de band: de zaal moet plat in de as. Onder leiding van frontman Huub van der Lubbe groeide De Dijk uit tot de beste liveband van Nederland. Het resultaat na veertig jaar: een lange lijst met gouden platen, onderscheidingen en nog altijd volle zalen. De uitkomst van hard werken, het talent om woorden te vinden voor onbeschreven gevoelens en het overwinnen van tegenslagen en angsten, die voor de buitenwereld onzichtbaar bleven.
Achter De Dijk biedt een unieke kijk achter de schermen. Hugo Logtenberg sprak naast de bandleden ruim honderdveertig betrokkenen. De vraag hoe je als band zó lang zó succesvol kunt zijn liet hem niet meer los. In dit boek ontleedt hij de succesformule van de band en onthult hij de dieptepunten waarop het einde van De Dijk nabij was.
Aandacht in de media:
https://www.tubantia.nl/dinkelland/hugo-logtenberg-vertelt-in-boek-over-de-dijk-over-twentse-avonturen-van-de-band-die-al-40-jaar-op-het-podium-staat~afd0eec9/
https://www.destentor.nl/regio/hugo-logtenberg-leerde-de-dijk-kennen-in-oost-nederland-en-kreeg-uniek-inkijkje-van-de-band-stront-lag-nog-in-de-concertzaal~ab8a4be2/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bart Koubaa – Dansen in tijden van droogte
(Querido)
‘Hoe loopt een mens – de fotograaf – rond in de wereld? Zonder wegenkaart en met een geweten, neem ik aan.’
Wanneer zijn vrouw hem een krantenfoto toont van Juma Collins, een levende vogelverschrikker op een rijstveld in de buurt van het Victoriameer, besluit Bart Koubaa op zoek te gaan naar de jonge Keniaan. ‘Wat weet ik van Kenia?’ vraagt hij zich gaandeweg af. Hij heeft besloten zich voor zijn project ver van zoekmachines op internet vandaan te houden, wil informatie uit de eerste hand en ontmoet tijdens een zomerreisje naar de Ardennen toevallig een oude bekende die drie jaar in Kenia heeft gewoond en gewerkt. Maar Koubaa wil niet alleen meer te weten komen over Kenia en een onbekende vinden, hij doet de vogelverschrikker ook een belofte.
‘Als schrijver voel ik een zekere verwantschap met jou; allebei zitten we de hele dag op een stoel, jij bewaakt het veld en de rijst, ik mijn gedachten en mijn zinnen; al jaag jij de vogels weg en bestudeer ik ze door mijn verrekijker, allebei zorgen we uiteindelijk voor voedsel voor lichaam en geest.’
Aandacht in de media:
https://www.tzum.info/2021/12/recensie-bart-koubaa-dansen-in-tijden-van-droogte/
https://www.derevisor.nl/2021/11/05/deze-week-gelezen-bart-koubaa/
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/dansen-in-tijden-van-droogte
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ewoud Kieft – Concerto
(De Bezige Bij)
Als twintigjarige jongen kwam Ewoud Kieft te werken in een van de oudste platenzaken van Nederland: Concerto in Amsterdam. Opgericht in 1955, is Concerto door de decennia heen een trekpleister voor muziekliefhebbers gebleven. In de zeven jaar dat Kieft er werkte, passeerde een bonte stoet zijn balie: van jazzverzamelaars tot punkers, van folkpuristen tot hiphoppers, van metalheads tot operaconnaisseurs, en van soulliefhebbers tot techno-dj’s. Na twintig jaar zocht Kieft ze weer op om hun levensverhalen op te tekenen.
Concerto is een levendige muziekgeschiedenis, geschreven met humor en inlevingsvermogen, die de lezer als in een tijdmachine meevoert naar al die momenten dat muziek levens veranderde, troost en hoop bood, nieuwe werelden opende en revoluties ontketende.
Aandacht in de media:
https://www.trouw.nl/cultuur-media/wie-bij-platenzaak-concerto-wilde-werken-moest-van-goede-huize-komen~b3308f65/
https://3voor12.vpro.nl/update~96b56bb4-2199-4f98-aa00-62d32f8dab60~in-boek-over-concerto-kamt-ewoud-kieft-de-popgeschiedenis-uit~.html
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/concerto
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/ewoud-kieft-schetst-een-veelzijdig-beeld-van-concerto-de-platenzaak-waar-iedereen-kwam~b00a7684/
https://oor.nl/news/het-concerto-boek-zuigt-je-direct-de-platenzaak-in/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Youp van ’t Hek – Driftkakker
(Thomas Rap)
We hebben ons natuurlijk allemaal wel eens druk gemaakt afgelopen jaar: dat pakketje van AliExpress dat never nooit niet kwam, je rochelende buurman in de voortuin, de Meilandjes een avond niet op de teevee. Het was soms moeilijker om je niet druk te maken, al heeft één iemand meerdere malen het kookpunt weten te bereiken. Vergeetachtige politici, de voetbalmaffia, corona-waar-geen-eind-aankomt, Wim-Lex’ snoepreisje naar Griekenland, subsidies voor KLM, een kabinetsformatie als een clusterbom.
Er was geen houden aan dit jaar. Koren op het molentje van ’s lands meest gelezen columnist. Komt u er maar in, driftkakker Youp.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Anton H.J. Dautzenberg – Een wandeling in mei
(Pluim)
A.H.J. Dautzenberg was writer-in-residence van het festival Wanderlöss, een popculturele processie in het Zuid-Limburgse heuvelland. Een week lang wandelde hij door het landschap dat hij zo goed kent uit zijn jeugd. Hij raakte opnieuw onder de indruk van de symfonie van kleuren en klanken, en besloot om zelf een wandeltocht uit te zetten. Dat leidde niet alleen tot een prachtige route, maar ook tot een podcast en dit boekje. Samen vormen ze een kleine odyssee, een wandeling door de natuur én door de geest. Dautzenberg schreef een impressionistisch prozagedicht waarbij hij de episodische opbouw van Gorters meesterwerk volgt, maar er vervolgens een volledig eigen draai aan geeft.
‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid.’ De openingsregel van het epische natuurgedicht ‘Mei’, het hoogtepunt van de Beweging van Tachtig, staat nu al bijna anderhalve eeuw symbool voor de aanroep tot verandering. Wat de intenties van Herman Gorter ook waren, de regel is een eigen leven gaan leiden en de woorden lijken zelfs speciaal voor deze tijd geschreven, een in alle opzichten turbulente periode waarin ecologie en economie elkaar uitdagen tot een finale strijd. Met Een wandeling in Mei brengt Dautzenberg niet alleen een ode aan Gorter, maar ook aan zijn onbezorgde jeugd, de jaren van tover en tomeloos plezier. Het krijgt straks een plekje in zijn medicijnkastje.
Aandacht in de media:
https://ooteoote.nl/2021/11/ei-291-a-h-j-dautzenberg-een-wandeling-in-mei/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Geert Mak – Hoe God verdween uit Jorwert (jubileumeditie)
(Atlas Contact)
‘Hoe God verdween uit Jorwert’ van Geert Mak is de inmiddels klassieke biografie van een dorp tijdens de stille revolutie in de tweede helft van de twintigste eeuw. Geert Mak vertelt het verhaal van de boeren en het geld, van de kleine winkeliers en de oprukkende stad, van de kerktoren die instortte en de import die niet meer groette, van de natuur die terugkeerde en tegelijk verdween. Wat is er gebeurd op het platteland toen de machines kwamen, en de subsidies en de banken, en toen de echte boeren langzaam ten onder gingen? Mak beschrijft een historische omwenteling waarvan nu pas de omvang en de gevolgen zichtbaar worden.
Deze editie is voorzien van een nieuw nawoord.
[Alleen dit nawoord persklaar gemaakt]
Aandacht in de media:
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/hoe-god-verdween-uit-jorwerd/
https://www.omropfryslan.nl/nieuws/1110861-geert-mak-over-25-jaar-na-hoe-god-verdween-uit-jorwerd-ingrijpende-veranderingen
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Steven Pinker – Rationaliteit
(Atlas Contact)
In ‘Rationaliteit’ legt Steven Pinker de belangrijkste instrumenten voor rationeel denken uit, leidt de lezer door de basisprincipes van logica, kritisch denken, waarschijnlijkheid, correlatie en causaliteit, en helpt ons om alleen en met anderen rationele keuzes te maken. Redelijkheid is de belangrijkste troef waarover burgers en bestuurders beschikken. Het onderwerp kan bijna niet actueler. Hoe is het mogelijk dat de menselijke soort de grootste wetenschappelijke inzichten heeft verworven en tevens almaar meer nepnieuws, complottheorieën als QAnon en post-truth-retoriek produceert? In de eenentwintigste eeuw bereikt de mensheid nieuwe hoogten van wetenschappelijk inzicht – en lijkt tegelijkertijd haar verstand te verliezen.
Na Verlichting nu, waarin Steven Pinker de menselijke vooruitgang bezong, laat hij nu zien hoe we rationaliteit in ons leven en in de publieke sfeer kunnen versterken.
Aandacht in de media:
https://www.trouw.nl/recensies/aan-de-grote-vragen-over-rationaliteit-komt-dit-boek-niet-toe~b2705546/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hans Schnitzler – Wij nihilisten
(De Bezige Bij)
In Wij nihilisten stelt Hans Schnitzler een vraag die nauwelijks gesteld wordt: hoe heeft deze virtuele klasse dat voor elkaar gekregen? Geïnspireerd door onder andere Friedrich Nietzsches geschriften over nihilisme gaat hij op zoek naar de culturele wortels van dit succes. Zijn zoektocht dompelt de lezer onder in de wonderlijke wereld van het archetype van het internettijdperk: de nerd. Tegelijkertijd houdt hij ons een spiegel voor: in feite zijn wij allemaal nerds.
De datarevolutie dreigt haar eigen kinderen op te eten. Met dit boek spoort Schnitzler ons aan om ons eigen aandeel hierin onder ogen te zien. Want pas als we ons hiervan bewust zijn is verandering mogelijk.
Aandacht in de media:
https://www.brainwash.nl/bijdrage/filosoof-hans-schnitzler-we-leveren-ons-te-gewillig-uit-aan-big-tech
https://www.trouw.nl/recensies/waarom-het-zo-erg-is-dat-we-ons-massaal-tot-het-digitale-leven-hebben-bekeerd~bcf332fc/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jane Gardam – Hoogachtend, Eliza Peabody
(Cossee)
Eliza Peabody is een van die gevaarlijk onberispelijke vrouwen die geloven dat ze de waarheid in pacht hebben. Ze is een moderne Florence Nightingale, altijd bezig in het hospice of bij de Wives’ Club; ze is te enthousiast, ze praat te veel. Haar bezorgdheid over het welzijn van haar rijke buren in Zuid-Londen strekt zich zelfs uit tot ingenieuze, goedbedoelde briefjes vol ongevraagd advies onder de deur. Maar wanneer een van die briefjes aan Joan, de buurvrouw van nummer vierendertig, tot gevolg lijkt te hebben dat Joan verdwijnt, begint Eliza te ontsporen. Niemand kan haar er meer over vertellen, en de buren vermijden al haar vragen. Om Joans verdwijning te begrijpen blijft ze haar schrijven, ook al weet ze niet precies waar ze uithangt. In haar brieven wordt ze zelf ook steeds openhartiger. Over haar tot op de draad versleten huwelijk, over haar bestaan als ex-diplomatenvrouw die nog enige zingeving ontleent aan haar werk met haar favoriete hospice-patiënt met wie ze een innige band opbouwt, over haar mysterieuze verleden, dat zich steeds meer bij haar opdringt. In haar eenzame staat lijkt ze haar grip op de werkelijkheid te verliezen. Fictie en realiteit blijken niet zo makkelijk van elkaar te onderscheiden.
Met humor en diepmenselijk inzicht schrijft Jane Gardam, zoals alleen zij dat kan, over verdrongen verledens, liefde en desillusie. In 1991 ontving ze voor Hoogachtend, Eliza Peabody de Whitbread Award voor de beste roman van het jaar.
Aandacht in de media:
https://www.ncrvgids.nl/recensie-mieke/recensie-mieke-hoogachtend-eliza-peabody-van-jane-gardam/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/heerlijke-brieven-van-een-gruwelijke-betweter~bb98a7cb/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Yvonne Kroonenberg – Alles went behalve een vent
(Pluim)
‘Terwijl hij aan mijn orgasme ligt te werken denk ik: duurt dit niet te lang? Ik prent me in dat hij het juist leuk vindt om de oorzaak van mijn extase te zijn. Dan dient de volgende verkeerde gedachte zich aan: zou ik er misschien wat harder bij moeten hijgen?’
Niemand schrijft zo onomwonden over seks en relaties als Yvonne Kroonenberg. Ze confronteert haar lezers met hun tekortkomingen en eigenaardigheden in het liefdesspel. Taboes doorbreekt ze met gevoel voor humor. Pijpen is best gezellig, maar je krijgt er kramp van in je kaken. En overspel is vooral heerlijk vanwege het gevoel dat je niet bent ingedut, zeker als na een aantal hartstochtelijke jaren de begeerte thuis blijft steken bij een achteloze kus.
In meer dan dertig jaar tijd schiep Kroonenberg een mateloos populair en tijdloos oeuvre over amoureuze perikelen, romantisch onvermogen, liefhebben en seks.
Aandacht in de media:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-met-het-oog-op-morgen/fa1977a4-bba2-48a3-bc67-09fa0e6f9eae/2021-09-17-yvonne-kroonenberg-over-haar-boek-alles-went-behalve-een-vent
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Els Quaegebeur – Zoals vogels vliegen
(Pluim)
Mirjam en Sandra Ploeg nemen op 17 juli 2014 op Schiphol afscheid van hun ouders, broer en pleegbroertje. Een paar uur later, wanneer ze op weg zijn om een tweedehands kastje op te halen, horen ze dat er een vliegtuig is neergestort. Ineens beheerst MH17 hun leven.
Mirjam en Sandra worden geconfronteerd met een onpeilbaar verdriet, maar tegelijk moeten ze van alles: naar de supermarkt waar iedereen hen aanstaart, naar nabestaandenbijeenkomsten, de amfibieën van hun vader verzorgen, pijnlijke gesprekken voeren met familierechercheurs en duizenden goedbedoelde berichten beantwoorden. Er is geen ruimte meer om kind te zijn, er is ook niemand meer om kind van te zijn.
Met een fijnzinnig psychologisch inzicht en een sterk gevoel voor detail tekent Els Quaegebeur hun verhalen op.
Zoals vogels vliegen laat zien dat verdriet om dierbaren vele gezichten kent, dat je niet goed of fout kunt rouwen en dat het een proces is waar je als buitenstaander vooral niet te veel van moet vinden, ook niet als een drama zich afspeelt op het nationale toneel.
Aandacht in de media:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-radio-1-journaal/5b681a51-0757-4cee-b236-cebedec4840a/2021-09-28-mirjam-en-sandra-verloren-hun-ouders-en-pleegbroertje-bij-mh17-ramp
https://www.bd.nl/mezza/mh17-nabestaanden-mirjam-en-sandra-we-wilden-ons-leven-niet-op-pauze-zetten~accf29de/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bart Vonck – Al die gedaanten van de maan
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Lorca (1898-1936) behoorde tot de Generatie van ’27, een stroming in de Spaanse poëzie die de metafoor weer tot stuwende kracht van de dichtkunst maakte. Hij publiceerde een eigenzinnige bundel over de zigeuners, de Romancero gitano, en reisde naar New York, waar hij de zwarte cultuur leerde kennen. Lorca mat zich ook met de Arabische poëzie en voordat hij door fascisten werd vermoord, schreef Lorca nog het openlijk homoseksuele Sonnetten van de donkere liefde.
Hoewel zijn werk modernistisch was, heeft het zijn wortels in een rijke schakering aan culturele tradities. De lezingen die Lorca over zijn poëzie gaf, zijn nu voor het eerst vertaald en van toelichtende essays voorzien door Lorca-vertaler Bart Vonck.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Annemarié van Niekerk – Om het hart terug te brengen
(Atlas Contact)
‘Om het hart terug te brengen’ is een indrukwekkende en prachtig geschreven memoir van Annemarié van Niekerk over haar jeugd tijdens Apartheid en de lange, gewelddadige weg naar de vrijheid voor de zwarte bevolking van Zuid-Afrika.
Ze keert terug naar haar geboorteland en maakt een tocht terug in de tijd: naar haar eigen bewustwording van het onrecht, de worsteling met haar conservatieve vader, haar plek als witte wetenschapper, als geliefde van een zwarte man, haar schuldgevoelens en haar diepe liefde voor het Zuid-Afrikaanse landschap.
Aandacht in de media:
https://voertaal.nu/om-het-hart-terug-te-brengen-door-annemarie-van-niekerk-het-hart-op-de-goede-plaats/
https://www.zuidafrikahuis.nl/product/boeken-uit-het-huis-annemarie-van-niekerk-om-het-hart-terug-te-brengen/
https://www.trouw.nl/recensies/als-zoete-jeugdherinneringen-met-bloed-worden-besmeurd~ba607e94c/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mitchell Esajas e.a. – Antonlogie
(Atlas Contact)
‘Antonlogie’ is een bundel met verhalen over het gedachtegoed van Anton de Kom. Anton de Kom was een antikoloniaal denker, verzetsstrijder, vader, auteur en dichter. Hij schreef onder meer Wij slaven van Suriname (1934), dat in 2020 een bestseller werd. De Kom wijdde zijn leven aan de strijd tegen kolonialisme en fascisme. De verhalen in deze bundel laten zien hoezeer zijn gedachtegoed een bron van inspiratie is voor vele generaties. Met bijdragen van Mitchell Esajas, Guno Jones, Nina Jurna, Vincent de Kom, Ianthe Sahadat, Humberto Tan en de winnaars van de Anton de Kom schrijfwedstrijd 2021: Liang de Beer en Rudya Melim.
Aandacht in de media:
https://www.conserve.nl/conserves-leessite/antonlogie/
https://www.parool.nl/kunst-media/de-relevantie-van-anton-de-kom-bleef-lang-onopgemerkt~b1c1ce0d/
https://www.theblackarchives.nl/antonlogie.html
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hester van Hasselt / Bianca Sistermans –
Een mogelijk begin van veel
(Querido)
Een mogelijk begin van veel is een ontmoeting met 29 dichters in woord en beeld. Een poging vat te krijgen op het wonderlijke proces van het dichten. Portretten dicht op de huid, gesprekken over het schaamteloos gebruik van rijm, ziek worden van een komma en uitrusten in een gedicht. Over klauwen en stinkveren, eerzucht en gretigheid, over glimpen van een nieuwe taal en de bodem van je blik. In Een mogelijk begin van veel weerklinkt een veelstemmig geluid uit het hedendaagse poëzielandschap. Een fotoboek, een bundel interviews en een poëziebloemlezing ineen.
Interviews Hester van Hasselt, fotografie Bianca Sistermans.
Met Delphine Lecompte, Bernard Wesseling, Remco Campert, Pieter Boskma, Mustafa Stitou, Menno Wigman, Bernke Klein Zandvoort, Lieke Marsman, Kira Wuck, Rozalie Hirs, Antjie Krog, Maarten van der Graaff, Anneke Brassinga, Hafid Bouazza, Miek Zwamborn, K. Schippers, Ted van Lieshout, Bette Westera, Edward van de Vendel, Anne Vegter, Sasja Janssen, Kreek Daey Ouwens, Radna Fabias, Ghayath Almadhoun, Alfred Schaffer, Vrouwkje Tuinman, Joost Oomen, Ester Naomi Perquin en Eva Gerlach.
Aandacht in de media:
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/een-mogelijk-begin-van-veel
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/een-mogelijk-begin-van-veel/
https://www.tzum.info/2021/12/recensie-hester-van-hasselt-en-bianca-sistermans-een-mogelijk-begin-van-veel/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Paolo Cognetti – Het geluk van de wolf
(De Bezige Bij)
Fausto en Silvia ontmoeten elkaar voor het eerst in het bergdorp Fontana Fredda. Hij is schrijver, zij is een kunstenaar en allebei zijn ze op zoek naar een nieuw bestaan. Samen ervaren ze hoe de winter over het plaatsje en haar bewoners valt. Fausto geniet van de rust, ver weg van het rumoer van de stad en alles wat hij daar heeft achtergelaten, terwijl Silvia’s blik steeds gericht is op de hoogste bergtop, of het beklimmen van weer een nieuwe gletsjer. Als de lente aanbreekt, moet Fausto noodgedwongen terug naar de stad, maar het verlangen naar de bergen, de vriendschap met de dorpsbewoners en de herinnering aan Silvia zijn te sterk voor hem om hun roep lang te kunnen weerstaan.
Na het wereldwijde succes van De acht bergen keert Paolo Cognetti terug naar de adembenemende, woeste natuur van de Italiaanse Alpen. Hij neemt de lezer mee op reis naar de hoogste gletsjers en zoekt naar antwoorden op essentiële levensvragen. Wie willen we zijn? Waar horen we thuis? En hoe vind je geluk?
Aandacht in de media:
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/het-geluk-van-de-wolf/
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/23/als-een-vrouw-de-gletsjerwand-passeert-a4059509
https://www.trouw.nl/cultuur-media/ook-de-nieuwe-cognetti-speelt-in-de-bergen-maar-nu-zet-hij-relaties-en-niet-eenzaamheid-centraal~b2d6652a/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Joost van Bellen – Nachtdier
(Podium)
Beer van Munster heeft zich van jongs af aan een buitenstaander gevoeld. Om te ontsnappen aan zijn ontwrichte gezin ontpopt hij zich tot nachtdier. In het Amsterdamse nachtleven van de jaren tachtig zoekt hij naar liefde en bestaansrecht. Hij verkoopt zijn ziel aan de duivel en wordt in al zijn preutsheid eigenaar van een sekstheater.
Na een mentale instorting schrijft Beer in Brazilië zijn dj-memoires. Dan gooit de pandemie roet in het eten. Terwijl de reden van zijn bestaan steeds verder afbrokkelt, wordt hij gedwongen tot introspectie.
Nachtdier is in al zijn glorie en duisternis een kolkende ode aan het nachtleven van weleer.
Aandacht in de media:
https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overzicht/2021/oktober/Joost-van-Bellen-Nachtdier-interview.html
https://www.youtube.com/watch?v=1Rt8CwMO694
https://www.youtube.com/watch?v=DW04brqbgHs&t=5s
https://www.ad.nl/leiden/leidse-dj-joost-van-bellen-richt-zich-voorlopig-op-schrijfcarriere-br~abc7af39/
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/nooit-meer-slapen/3de86b4e-e512-4610-a331-548285f952f3/2021-10-16-nooit-meer-slapen-joost-van-bellen-dj-en-schrijver
https://www.ed.nl/gezond/dj-joost-van-bellen-mijn-drinkpatroon-is-een-gevecht-slok-wijn-ontaardt-soms-in-twee-flessen~a7e7ba32
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/15/ik-ben-een-soort-circusdirecteur-streaming-leent-zich-daar-niet-voor-a4069036
https://www.parool.nl/amsterdam/amsterdamse-housepionier-joost-van-bellen-stopt-deze-dj-gaat-in-de-vriezer~bf2e6105/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Franz Kafka (red. Andreas Kilcher) – De tekeningen
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
n 2019 werd het Max Brod Archief in de Nationale Bibliotheek van Israël geopend. Tussen de opvallende archiefstukken bevonden zich tot dusver onbekende tekeningen die Franz Kafka maakte in de jaren 1901-1906. Hij tekende, al voor de ontwikkeling van zijn literaire talent, om zich artistiek uit te drukken. Aan zijn verloofde Felice Bauer schreef hij in 1913: ‘Weet je, ik was ooit een groot tekenaar, maar toen ben ik bij een slechte schilderes schoolse tekenlessen gaan nemen en heb ik mijn hele talent verknoeid. Stel je dat eens voor! […] In die tekeningen heb ik indertijd, het is nu al jaren geleden, meer bevrediging gevonden dan in enige andere bezigheid.’
In Franz Kafka. De tekeningen worden voor het eerst meer dan 200 tekeningen, waarvan 140 nooit eerder zijn gepubliceerd, in een luxe kunstuitgave samengebracht. Deze is samengesteld en van begeleidende essays en een verantwoording voorzien door Andreas Kilcher, Pavel Schmidt en Judith Butler.
Aandacht in de media:
https://www.tzum.info/2021/10/recensie-andreas-kilcher-e-a-franz-kafka-de-tekeningen/
https://www.trouw.nl/cultuur-media/kafka-s-tekeningen-broddelwerk-of-briljant~bb1e9982/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Cao Xueqin – De droom van de rode kamer
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
De droom van de rode kamer wordt gerekend tot de hoogtepunten van de klassieke Chinese literatuur, het summum van de Chinese romankunst. In tweeduizend bladzijden toont Cao Xueqin de rijkdom van de achttiende-eeuwse adel, die leeft achter rode muren en met behulp van broze banden met de keizer probeert vast te houden aan zijn macht. Maar is die rijkdom misschien uiteindelijk toch niet een illusie?
Tot dit boeddhistisch-taoïstische inzicht komt de jonge Baoyu: geboren met een stuk ‘bezielde jade’ in zijn mond, een steen van mythische oorsprong. Zijn liefdesleven vormt de rode draad van het grote familieverhaal. In een fameuze driehoeksverhouding met twee nichtjes leert hij het verschil kennen tussen liefde en huwelijk. Ontnuchterd denkt hij er steeds vaker aan het aardse leven op te geven en als bedelmonnik verder te gaan.
De droom van de rode kamer laat zich enkel vergelijken met de allergrootste romans uit de wereldliteratuur: De Buddenbrooks van Thomas Mann of Op zoek naar de verloren tijd van Marcel Proust.
Mark Leenhouts, Silvia Marijnissen en Anne Sytske Keijser werkten twaalf jaar aan de vertaling van dit monumentale boek.
[Alleen deel IV gecorrigeerd]
Aandacht in de media:
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/de-droom-van-de-rode-kamer/
https://www.trouw.nl/cultuur-media/de-klassieke-chinese-roman-de-droom-van-de-rode-kamer-door-de-ogen-van-de-vertalers~bc4d49af/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-vertaling-van-deze-fascinerende-chinese-klassieker-exploreert-het-nederlands-tot-in-de-diepste-dimensies~b33d1a47/
https://www.knack.be/nieuws/boeken/de-droom-van-de-rode-kamer-caleidoscopische-roman-uit-de-18e-eeuw-brengt-china-dichterbij/article-longread-1804101.html?cookie_check=1645782782
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jonathan Holslag – Van muur tot muur
(De Bezige Bij)
Het jaar 1989 luidde een nieuwe periode van vrijheid en welvaart in. Dertig jaar later lijkt dit gouden tijdperk voorbij. Waar ging het mis? Hoe kan het dat het ideaal van globalisering en van internationale verbondenheid teloorging? Jonathan Holslag navigeert langs de kalme zeeën en kolkende stromen die de wereldpolitiek sinds 1989 gekend heeft. Hij vertelt hoe de westerse hegemonie ten onder ging aan groeiend consumentisme, ongelijke handel en halfbakken diplomatieke betrokkenheid. Holslag laat zien hoe tegelijkertijd andere machten, zoals China en Rusland, konden groeien. Met verve ontrafelt hij de draden van dit verhaal, en toont dat het niet zozeer de ambitie van China, de sluwheid van Poetin of de hebzucht van Afrikaanse heersers was die tot deze donkerte geleid heeft; het was de onkunde van het Westen.
Van muur tot muur is een magistraal geschreven boek dat diepgaande vragen stelt. Hoe zijn we op dit punt gekomen? En welke lessen kunnen we leren van de politieke arrogantie en zelfgenoegzaamheid in onze recente geschiedenis?
Aandacht in de media:
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/van-muur-tot-muur
https://www.trouw.nl/cultuur-media/holslag-analyseert-onze-ontredderde-wereld-hard-en-ongemakkelijk~bba17ccf/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Elementaire Deeltjes 72 – Sportgeschiedenis
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Sport is entertainment, een mondiale industrie met een geschatte jaarlijkse omzet van 500 miljard dollar. De atleten die op de Olympische Spelen van Tokio aantreden staan in een eeuwenlange traditie, die al begint vóór de klassieke oudheid.
De sportzomer van 2020 is hét moment voor het Elementaire Deeltje Sportgeschiedenis. Dit deeltje biedt een overzicht van de sportende mens, van de Romeinse gladiatoren tot de moderne Olympische atleten.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hanna Bervoets – Een modern verlangen
(Pluim)
Een modern verlangen draait om menselijke relaties: tussen geliefden, vrienden, maar ook tussen mens en dier, ouder en kind, mens en ding. De personages in deze veertien verhalen moeten zich soms in moeilijke bochten wringen om door onbegrip en afstand heen te ploeteren, kloven te overbruggen. Daarbij rijst steeds weer de vraag: hoe verhouden wij ons tot elkaar in een soms donkere, labyrintische wereld? En wat vertelt dat ons over onszelf, en onze plek in die wereld?
Aandacht in de media:
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/een-modern-verlangen/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/in-de-verhalen-van-hanna-bervoets-is-altijd-meer-aan-de-hand~bd58ba96/
https://www.literairnederland.nl/recensie-hanna-bervoets-een-modern-verlangen/
https://vrouwenbibliotheek.nl/2021/09/06/een-modern-verlangen-door-hanna-bervoets/
https://www.trouw.nl/cultuur-media/hanna-bervoets-wint-biesheuvelprijs-met-een-modern-verlangen~b88a00c7/
https://www.de-lage-landen.com/article/mensen-als-dwalende-stippen-een-modern-verlangen-en-wat-wij-zagen-van-hanna-bervoets
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Mieke Tillema – Ida Simons
(Cossee)
Wie is Ida Simons, geboren als Ida Rosenheimer in 1911 in Antwerpen? Hoe kan een vrouw, die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog aan den lijve heeft ondervonden zo’n sprankelend boek schrijven? Ze groeide op in een kleurrijk Joods gezin, net als Gittel in Een dwaze maagd, en maakt als negentienjarige haar debuut als concertpianiste. Haar ster rijst snel en ze speelt voor uitverkochte zalen. In 1933 trouwt ze in Den Haag met de jurist David Simons, die hen nog lange tijd voor deportatie weet te behoeden. Het gedwongen verblijf in Westerbork en Theresienstadt en de bijzondere redding van het gezin Simons in februari 1945 blijven niet zonder gevolgen. Ida Simons treedt niet meer op. Ze gaat schrijven en publiceert een dichtbundel, twee novellen en de roman Een dwaze maagd. Het vervolg hierop, Als water in de woestijn, heeft ze door haar vroege, zelfgekozen dood niet kunnen voltooien.
In haar biografie Ida Simons. Pianiste, schrijfster, overlevende gaat Neerlandica Mieke Tillema alle bronnen na die licht kunnen werpen op het korte, tragische leven van deze getalenteerde vrouw. Er komt een beeld naar voren van een zorgvuldig, moedig en grappig mens dat ons een aantal heel mooie en ontroerende boeken heeft nagelaten.
Aandacht in de media:
https://www.vpro.nl/programmas/ovt/speel~PREPR_RA1_16572082~mieke-tillema-over-haar-ida-simons-biografie~.html
https://www.trouw.nl/recensies/waarom-schrijfster-ida-simons-alles-aanpakte-om-nederland-te-verlaten~b76bad99/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/zorgvuldige-biografie-van-de-herontdekte-succesauteur-ida-simons~b8b33f71/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Steffie van den Oord – Nieuwe eeuwelingen
(Querido)
Ze overleefden alles. De crisisjaren, de oorlog – waarin ze vochten, trouwden, onderdoken. Ze groeiden op in het interbellum, maakten de Watersnoodramp mee, de opkomende welvaart, emancipatie en corona. Ze traden – vijfentachtig jaar geleden – het klooster in, of trouwden met de handschoen. Ze zijn baron, of droegen kleding van de armenzorg en werden uitgefloten. Ze zijn honderd, en ouder, en ze weten (bijna) alles nog: de nieuwe generatie eeuwelingen.
Steffie van den Oord vroeg twaalf honderdjarigen – een groeiende bevolkingsgroep – het hemd van het lijf. Hoe was hun eeuw? En wat is hun geheim waardoor ze zo oud wisten te worden?
Aandacht in de media:
https://www.historischnieuwsblad.nl/eeuwelingen-levensverhalen-van-honderdjarigen-in-nederland-door-steffie-van-den-oord/
https://www.ugenda.nl/recensies/woord/item/13964-verscheidenheid-onverwachtheid-nuchterheid-rijkheid-schoonheid-afscheid-menselijkheid-nieuwe-eeuwelingen-van-steffie-van-den-oord
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/nieuwe-eeuwelingen/
https://www.ad.nl/deventer/eeuwoude-dochter-van-cabaretlegende-wordt-in-deventer-verrast-met-nummer-van-haar-vader-als-je-positief-blijft-word-je-101~a822a2f1/
https://www.trouw.nl/recensies/toen-het-klooster-nog-lonkte-en-andere-verhalen-van-honderdjarigen~ba0e5e39/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Catherine Raven – Vos & ik
(Atlas Contact)
‘Vos en ik’ vertelt het bijzondere verhaal van Catherine Raven en haar viervoetige vriend. De troost die natuur kan bieden was de jonge Raven al bekend. Maar ze had er niet op gerekend ooit nog eens vriendschap met een vos te sluiten. En toch is dat wat haar overkomt nadat ze een huisje bouwt in de wildernis van het bergachtige Montana (VS). Er gaan weken voorbij zonder dat ze iemand ziet, maar elke dag om kwart over vier in de middag komt Vos langs en zij leest hem voor. Hoewel ze zich niet per se eenzaam voelt in het ruige landschap, begint ze toch uit te kijken naar zijn bezoek. Als biologe weet ze dat ze dieren geen menselijke eigenschappen hoort toe te dichten, maar Vos is een goede luisteraar. Naarmate hun relatie zich ontwikkelt en het vertrouwen groeit, blijkt Vos Catherine ook iets te vertellen te hebben. Maar vrienden zijn niet onfeilbaar en kunnen niet alles oplossen – sommige dingen zal Catherine zelf moeten doen.
In deze even realistische als betoverende fabel leer je de wilde natuur, de pijn van verlies en de kracht van doorzettingsvermogen, vriendschap en gehechtheid op een nieuwe wijze kennen.
Aandacht in de media:
https://www.literairnederland.nl/recensie-catherine-raven-vos-ik/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/taboe-of-niet-deze-twee-boeken-vermenselijken-dieren-met-verve~b5c4d297/
https://www.trouw.nl/recensies/leven-met-vos-in-montana~ba90ff90/
https://www.stoerleesvoer.nl/vos-ik-een-betoverend-debuut-van-een-biologe/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Willem Thies – Mijn zoon hij zegt
(Podium)
De kracht van de poëzie van Willem Thies schuilt in de betekenisvolle beelden die zijn taal ogenschijnlijk moeiteloos oproept, zonder daar enig woord te veel voor nodig te hebben. In Mijn zoon hij zegt staan zijn meest persoonlijke gedichten tot nu toe, over zijn zoon, over vader-zijn en over de liefde: nieuwe, turbulente liefde, overdonderende en soms verpletterende liefde, liefde in tijden van crisis.
Thies’ gedichten in deze bundel beschrijven ragfijn welke relaties wij allen bewust en onbewust aangaan: persoonlijke relaties tussen geliefden, ex-geliefden, ouder en kind maar ook die tussen mens en natuur, individu en staat. Opstijgend vanuit persoonlijke en autobiografische scènes zoomt hij verder uit.
En wat zegt de zoon? Wordt ernaar geluisterd? Hoe moeten we de wereld van nu en haar crises bezien in het licht van de volgende generatie? Mijn zoon hij zegtis een intieme bundel over het persoonlijke en kwetsbare binnen het grootse en overweldigende: ‘Zoek je eigen lichaam in de stoet die voorbijkomt’.
Aandacht in de media:
https://www.tzum.info/2021/06/recensie-willem-thies-mijn-zoon-hij-zegt/
https://meandermagazine.nl/2021/08/willem-thies-mijn-zoon-hij-zegt/
https://neerlandistiek.nl/2021/05/willem-thies-er-waren-buitenbezoekers-met-uitgewiste-monden/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Marcia Luyten – Máxima Zorreguieta. Moederland
(De Bezige Bij)
Vanaf het moment dat Máxima Zorreguieta aan de zijde van de Nederlandse kroonprins verschijnt, staat ze in de schijnwerpers. De geschiedenis leert: wie trouwt met een vorst, wacht geen gemakkelijk leven. Wat maakt dat deze Argentijnse floreert aan een oud Europees hof?
Koningin Máxima werd vijftig jaar geleden geboren in een land in verval. Argentinië was zijn grootse toekomst misgelopen en vluchtte in nostalgie. De Argentijnse tragedie dringt de familie binnen wanneer haar vader toetreedt tot de militaire regering. Wat in Máxima’s jeugd vanzelfsprekend was, zal diepe sporen trekken in haar latere leven.
In Máxima Zorreguieta. Moederland, het eerste boek van een biografisch portret in twee delen, laat Marcia Luyten zien hoe Koningin Máxima is gevormd door haar geboorteland. Door de grote geschiedenis van een land dat droomde van glorie, en door de kleinere geschiedenis van een familieband, hoge verwachtingen en onvoorwaardelijke vriendschap. Máxima waagt de oversteek van Buenos Aires naar Wall Street en de jetset van Manhattan, maar pas nadat een persoonlijke strijd is geleverd.
Aandacht in de media: https://deleesclubvanalles.nl/recensie/maxima-zorreguieta-moederland/
https://www.trouw.nl/binnenland/maxima-biograaf-marcia-luyten-haar-argentijnse-vrienden-praten-makkelijker-dan-haar-nederlandse~b298f114/
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20210527_95752211
https://www.nouveau.nl/artikel/maxima/wil-je-lezen-marcia-luytens-maxima-boek-er?
https://www.villamedia.nl/artikel/zijn-anonieme-bronnen-nooit-meer-dan-roddel
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Charles Seife – Hawking Hawking
(De Bezige Bij)
In Hawking Hawking onderzoekt wetenschapsjournalist Charles Seife hoe Stephen Hawking te boek zou komen te staan als het grootste genie van de mensheid. Hawking begon zijn carrière in de theoretische natuurkunde, maar zijn bekendheid berustte niet op zijn wetenschappelijke bijdragen. Hij was een meester in zelfpromotie, organiseerde feesten voor tijdreizigers, claimde de overwinning op problemen die hij niet had opgelost en verkeerde in kringen van miljardairs. Hoewel gekluisterd aan zijn rolstoel en afhankelijk van anderen slaagde Hawking er steeds in de mensen om hem heen te boeien – en ze te gebruiken.
Deze intellectuele biografie onthult de authentieke Hawking. Het is het verhaal van een man wiens aanvankelijke genialiteit in de natuurkunde werd geëvenaard door zijn genialiteit in het construeren van zijn eigen mythe.
Aandacht in de media:
https://www.newscientist.nl/opinie/hawking-hawking-de-lelijke-kanten-van-een-genie/
https://www.nytimes.com/2021/04/18/books/review/hawking-hawking-charles-seife.html
https://www.trouw.nl/cultuur-media/stephen-hawking-van-mythe-tot-mens~ba7f1686/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/ongemakkelijk-maar-nood-zakelijk-boek-over-de-grote-stephen-hawking~b70e4fb8/
https://www.nrc.nl/nieuws/2021/10/21/hawking-genoot-van-de-roddels-over-zijn-huwelijk-a4062634
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Matthijs van Boxsel – De topografie van de domheid
(Querido)
Elke natie ter wereld kent steden en landen die spreekwoordelijk bekendstaan als dom. In Nederland moeten Kampen en België het ontgelden, terwijl de Belgen op hun beurt de domheid lokaliseren in Olen en Luxemburg.
Aan de domoorden worden wereldwijd domdaden toegeschreven: de domkoppen zaaien zout, wachten tot de rivier voorbij is gestroomd en vangen de zon in een zak. Maar dit boek is meer dan een moppentrommel. Want waarom zijn uitgerekend die plaatsen doelwit van spot? Het antwoord voert ons langs Boeotische zwijnen, Winnebago-indianen en het mysterieuze Esonstad.
En welke rol speelt domheid in onze identiteit? Hoe kan het dat plaatsspot nog steeds woede wekt? Beroepsspotters waren hun leven niet zeker. Hun tong werd op een plank genageld, ze moesten een schandmasker dragen of werden gekruisigd.
Een plaats kan zich alleen bevrijden uit de wurgende greep van de discriminatie door de spotnaam om te munten tot geuzennaam. En ook een natie bestaat bij de gratie van steden waar zij heimelijk haar eigen mislukking viert. Domoorden zijn een kwestie van staatsraison. Wie weet openen de domdaden wel de poort naar een ander soort wijsheid.
Met aanstekelijke anekdotes, bijzondere illustraties en landkaarten met domme steden laat Matthijs van Boxsel opnieuw zien dat geen mens intelligent genoeg is om zijn eigen domheid te begrijpen.
Aandacht in de media:
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/matthijs-van-boxsel-laat-de-kracht-van-domheid-zien-in-zijn-schitterende-topografie~b469813d/
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/de-topografie-van-de-domheid
https://www.literairnederland.nl/recensie-matthijs-van-boxsel-de-topografie-van-de-domheid/
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/spraakmakers/c30ebde4-04b9-4b66-ba6e-44eafdc2eb25/2021-04-06-matthijs-van-boxsel-over-de-topografie-van-de-domheid
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michiel Couzy & Maarten van Dun – Zakenprins
(Querido)
Prins Bernhard jr. wordt al op jonge leeftijd ondernemer en ontwikkelt zich tot een zakelijke duizendpoot. Wanneer hij de regels overtreedt, groeit hij uit tot het nationale symbool van de overspannen vastgoedmarkt. Met het binnenhalen van de formule 1 levert Bernhard jr. zijn ultieme prestatie, die zijn unieke positie in de mondiale zakenwereld bevestigt: een prins in zaken.
Michiel Couzy en Maarten van Dun nemen de lezer mee langs Bernhards ondernemingen – van internet tot vastgoed, van Nederland tot Servië, van luxe boten tot snelle auto’s. Zij laten zien hoe zijn zakelijke talent regelmatig onverenigbaar blijkt met de publieke moraal en het wettelijk gezag.
Zakenprins is het verhaal van een prins die vindt dat zijn afkomst er niet toe doet, maar die toch steeds wordt geconfronteerd met zijn koninklijke achtergrond. Wanneer botst de jacht naar succes van de eerzuchtige prins met zijn komaf en zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid?
Aandacht in de media:
https://www.youtube.com/watch?v=nYh9yt37Kd0
https://www.parool.nl/nederland/de-loopbaan-van-zakenprins-bernhard-is-vol-morele-mijnenvelden~b61c2304/
https://www.bangersisters.nl/boekrecensies/zakenprins-de-jacht-naar-succes-van-bernhard-van-oranje-michiel-couzy-maarten-van-dun/
https://www.ad.nl/show/onthullend-boek-over-pandjesprins-bernhard-hij-roept-enorm-heftige-reacties-op~a27de6b6/
https://www.trouw.nl/binnenland/een-boek-over-zijn-imperium-daar-zat-prins-bernhard-jr-totaal-niet-op-te-wachten~bc3ab348/
https://www.linda.nl/persoonlijk/boek-zakenprins-bernhard-van-oranje/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fokke Obbema – Zinvol leven
(Atlas Contact)
Een zinvol leven is Fokke Obbemas nieuwste beschouwende boek. ‘Het is alsof er bij me aan de deur wordt geklopt: hoe zit het, wat vind jij eigenlijk?’ Zo omschreef een lezer het effect van de interviews die Volkskrant-journalist Obbema publiceerde in ‘De zin van het leven’ (2019). Die gesprekken over de essentie van het bestaan voerde hij met bekende en onbekende Nederlanders na zijn hartstilstand in 2017. Ze bleken in een behoefte te voorzien, zijn boek werd een bestseller. Dit nieuwe boek, ‘Een zinvol leven’, vormt een bundeling van de daaropvolgende interviewreeks, beginnend met de vraag: ‘Wat is voor u een zinvol leven?’ Dat levert opnieuw toegankelijke, maar ook diepzinnige gesprekken op.
Aan bod komt een grote variëteit aan standpunten over waar het in het leven om zou kunnen of moeten draaien. Ook geeft Obbema zijn kijk op de betekenis van wat bij iedereen door het hoofd dwarrelt: het eigen levensverhaal.
Aandacht in de media:
https://www.youtube.com/watch?v=c7M1UjGg-Fk
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Heike B. Görtemaker – Hitlers hofhouding
(Cossee)
Hitler ging nooit alleen op stap. Altijd moest iemand hem begeleiden. Zijn politieke leven en zijn privéleven waren onlosmakelijk met elkaar verbonden. Historica Heike Görtemaker vond in de omvangrijke correspondentie van Rudolf Hess – Hitlers privésecretaris en plaatsvervanger – zeldzame inkijkjes in de persoonlijke contacten van Hitler. Deze brieven en vele andere, deels onbekende documenten laten zien dat de mythe van de eenzame, sociaal gestoorde Führer en zijn blind gehoorzamende volgelingen pure fictie is. In zijn hofhouding waren feesten, vleierij en intriges aan de orde van de dag. Maar wie behoorden er tot Hitlers vertrouwelingen? En wat was hun rol in het grote machtsspel?
Hitlers hofhouding vormde zich in München tijdens zijn entree in de ‘hogere kringen’. Van pianofabrikant Bechstein leerde hij tafelmanieren, bij Siegfried en Winifred Wagner in Bayreuth maakte hij kennis met ‘arische’ muziek en ‘Nibelungen-trouw’. Maar de kring van vertrouwelingen beleefde door zwartmakerij, jaloezie en zelfs moord vele wissels en kende – tot spijt van Eva Braun – ook excentrieke bewonderaars zoals de Engelse miljonairsdochter Unity Mitford.
Na de oorlog wordt het gezelschap, dat later met Magda Goebbels en Margarete Speer op Hitlers beruchte refugium Berghof zegevierde, kleiner. Opvallend genoeg vormden deze mensen ook na de Untergang nog decennia lang een hechte kring. Erger nog: Hitlers hofhouding rechtvaardigde zijn ‘heldhaftige oorlog tegen het Joodse bolsjewisme’ en vocht voor de vrijlating van Hess en Hitlers rijksbouwmeester Albert Speer.
Heike Görtemaker presenteert met Hitlers hofhouding opnieuw een uiterst boeiende en door veel nieuwe bronnen sterk onderbouwde studie die het beeld van het nazitijdperk en zijn Führer grondig verandert en nuanceert.
Aandacht in de media:
https://historiek.net/hitlers-hofhouding-de-intieme-kring-tijdens-het-derde-rijk-en-daarna/142489/
https://historiek.net/hitlers-hofhouding-de-intieme-kring-tijdens-het-derde-rijk-en-daarna/142489/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ramsey Nasr – De Fundamenten
(De Bezige Bij)
Hoe komen we uit deze crisis? Dat is de vraag die Ramsey Nasr, een van Nederlands meest veelzijdige kunstenaars, zichzelf stelt.
De pandemie legt volgens Nasr bloot wat we lange tijd niet wilden zien: het politieke en economische systeem heeft de fundamenten van onze samenleving aangetast. In een uiterst persoonlijk en tegelijk rationeel betoog ontleedt Nasr de corona- en klimaatcrisis als twee rampen die wezenlijk met elkaar verbonden zijn. Stap voor stap bevraagt hij onze gehele westerse manier van leven. Aan de hand van kunstenaars als Boccaccio, Rilke en Van Gogh houdt Nasr een pleidooi om onze plek op aarde en ons idee van geluk radicaal te herzien, niet als zweverig ideaal, maar puur uit lijfsbehoud.
De fundamenten is daarmee naast een indringende hartenkreet een politieke oproep tot opstand. Tegenover de chaos van deze tijd plaatst Nasr een urgent maar hoopvol geluid voor een land en wereld in crisis.
Aandacht in de media:
https://deleesclubvanalles.nl/recensie/ramsey-nasr-de-fundamenten/
https://www.parool.nl/kunst-media/ramsey-nasr-iemand-vroeg-naar-aanleiding-van-dit-boek-of-ik-geradicaliseerd-was~b423ae80/
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2021/03/29/de-fundamenten-van-ramsey-nasr-lees-je-in-een-ruk-uit/
https://www.tzum.info/2021/04/recensie-ramsey-nasr-de-fundamenten/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/de-fundamenten-van-ramsey-nasr-lijken-onwrikbaar-tot-je-onder-het-stofomslag-kijkt~b67fe04f/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tacitus – Annalen
(Athenaeum—Polak & Van Gennep)
Somber. Boos. Verbitterd. Een geschiedschrijver met oude normen en waarden, al staat hij voor een haast verloren zaak. Een auteur met een unieke stijl, vol effecten en bijtend bondig.
Terwijl hij schrijft over dieptepunten. In zijn Annalen (‘Jaarboeken’) maken keizers als Tiberius, Claudius en Nero een karikatuur van de Romeinse macht. Misstanden, verval van principes en zeden. Eindeloze complotten. Processen en moordpartijen. Indringende teksten, die ook na twee millennia indruk maken.
Vincent Hunink vertaalde in 2010 Tacitus’ Historiën. Nu heeft hij ook Tacitus’ hoofdwerk omgezet, de eerste volledige vertaling van de Annalen in dertig jaar. Een boek in pakkend, snoeihard Nederlands. Geen woord te veel. Donkere taal licht op elke bladzij op in geheimzinnige fonkeling.
Aandacht in de media:
https://www.athenaeum.nl/leesfragmenten/2021/annalen
https://spui25.nl/programma/over-tacitus-en-zijn-annalen
https://www.youtube.com/watch?v=gpUeBOZKXqo
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Toine Heijmans – Zuurstofschuld
(Pluim)
De dag dat Walter Welzenbach zijn eerste berg beklimt bepaalt zijn leven: nooit meer wil hij iets anders. Nu staat hij op zijn laatste top, een duizelingwekkende 8188 meter hoog, en kijkt hij uit over zijn eenzaamheid.
Zuurstofschuld is het adembenemende verhaal van klimvrienden Lenny en Walter, die hun dromen najagen in de Alpen en de Himalaya, en daarmee hun lot bezegelen. Ze dragen de verhalen van de grote alpinisten met zich mee, en zoeken samen een manier om geschiedenis te schrijven. Maar in de ijle lucht gelden andere wetten.
Tien jaar na het verschijnen van zijn veelbekroonde bestseller Op zee neemt Toine Heijmans de lezer opnieuw mee naar een onverbiddelijke wereld, met een roman over vrijheid en vriendschap, storm en lawines, en de gevolgen van radicale keuzes. Wat de bergen met de mens doen, en wat de mens doet met de bergen, daar gaat het om.
Aandacht in de media:
https://www.trouw.nl/cultuur-media/heijmans-slaat-zijn-ijsbijl-door-valse-heroiek-zijn-verhaal-in-de-kou-van-het-hooggebergte-is-razend-spannend~be632348/
https://www.tzum.info/2021/07/recensie-toine-heijmans-zuurstofschuld/
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/toine-heijmans-wint-boekhandelsprijs-met-zuurstofschuld~b477becd/
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Eva Taylor – Sabines oorlog
(Alfabet)
Het nooit eerder vertelde verhaal van verzetsvrouw Sabine Zuur.
Sabine had een onbezorgde jeugd; ze hield van feestjes en zeilde graag. Ze was bevriend met Erik Hazelhoff Roelfzema, de latere Soldaat van Oranje. Toen de oorlog uitbrak rolde ze, net als hij, het verzet in. Maar ze werd verraden en talloze malen gewelddadig verhoord. Velen van haar vrienden werden geëxecuteerd, zij werd als Nacht und Nebel-gevangene via Kamp Amersfoort en Ravensbrück naar Mauthausen gestuurd. Eva, Sabines dochter, vindt na haar moeders dood een archief, met daarin liefdesbrieven van piloot Taro, die met zijn Spitfire neerstortte, en van Sabines tweede geliefde Gerard, die door de Duitsers werd geëxecuteerd. Ze vindt piepkleine briefjes van Sabine, die ze vanuit de gevangenis stiekem aan haar moeder stuurde. En ze stuit op een stapel hartstochtelijke, maar ook angstaanjagende liefdesbrieven van een Duitse beroepscrimineel die haar in Mauthausen het leven zou redden.
Aan de hand van al deze documenten reconstrueerde Eva het aangrijpende verhaal van Sabines oorlog.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Michal Citroen – U wordt door niemand verwacht
(Alfabet)
In het najaar van 1945 kwam de grootvader van Michal Citroen terug uit Auschwitz. Veel later vertelde hij haar hoe afschuwelijk de eerste jaren na de oorlog voor hem en zijn landgenoten geweest waren: ‘De Nederlanders hebben zich schunnig gedragen.’ Eenmaal thuis op vaderlandse bodem was er voor de meeste joden geen aandacht, geen begrip en geen opvang. Behalve door het schamele restant van de joodse gemeenschap zelf werden zij door niemand verwacht. Waren de joden eigenlijk nog wel welkom in Nederland?
Twintig jaar geleden publiceerde Michal Citroen dit opmerkelijke boek, waarin zij op basis van talloze gesprekken met direct betrokkenen antwoord geeft op deze vragen en een onthutsend beeld schetst van de behandeling die Nederlandse joden na hun terugkeer uit de kampen of onderduik ten deel viel.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Jaap Goudsmit – Vrij van corona
(Pluim)
Viroloog Jaap Goudsmit werd net als iedereen overvallen door het coronavirus. Hij beschrijft in dit boek wat een jaar onderzoek door duizenden onderzoekers overal ter wereld opleverde en hoe feit van fictie te onderscheiden.
Hij stelt zich vragen die we allemaal hebben: waar komt het virus vandaan, verandert het virus tijdens zijn tocht over de wereld, waarom treft het virus kinderen vrijwel niet en ouderen zo zwaar, verspreidt het zich vooral zonder dat je er iets van merkt, wat is de oorzaak dat sommige mensen veel besmettelijker zijn dan anderen, hoe is het mogelijk dat zo snel goede vaccins zijn gemaakt, spelen het weer en het klimaat een rol bij de verspreiding en moeten we onze leefstijl veranderen om niet op de ic te belanden door dit virus of het volgende virus dat langskomt?
Jaap Goudsmit laat zien dat de wetenschappelijke vooruitgang de kennis heeft geleverd om pandemieën het hoofd te bieden. De oorzaak was binnen een paar maanden aangewezen en gekarakteriseerd, virustesten werden binnen een paar maanden gemaakt, vaccins werden binnen het jaar getest en kwamen meteen beschikbaar. Volgens Goudsmit is er een nieuw tijdperk aangebroken: het immunoceen, het tijdperk waarin we wereldwijd in staat zijn ons te beschermen tegen aandoeningen die onze levensverwachting en onze kwaliteit van leven negatief beïnvloeden.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .